Metadata og varegrupper – checkliste til din bogs synlighed

Med disse trin kan du øge din bogsucces! Gode metadata gør din bog lettere at finde, og kan øge salget af din bog.

At skifte perspektiv kan gøre underværker. Forestil dig selv som en læser, der ønsker at købe en ny bog. I hvilke onlinebutikker vil du søge, og i hvilken kategori skal din bog kunne findes i? Hvilke søgeord indtaster du, og hvor mange bøger vises som resultat? Er begrebet også ofte blevet søgt af andre brugere?
For at sikre, at din titel er synlig og ofte bliver fundet, har vi samlet en liste til dig, så du kan forbedre dine metadata og din synlighed.

1. Nøgleords-research

Til din nøgleordsresearch skal du udvælge nogle hjemmesider, der tilbyder bøger, fx Amazon, Saxo.com, gucca.dk og mange andre (Tip! Husk at bruge inkognitotilstand i din browser og logge ud af dine konti, når du laver denne research! Ellers vil dine tidligere søgninger blive foretrukket frem for de generelle søgninger).

Indtast nogle søgetermer i søgefeltet, som om du søgte efter en bog som din egen. Hvilke søgetermer foreslår boghandleren dig? Har du succes med det første, der faldt dig ind? Hvis det er tilfældet, vil mange andre nok også søge på dette begreb, og det vil derfor skabe stor synlighed for din titel. Derefter skal du være opmærksom på, hvor mange bøger du får vist i denne søgning. Er det flere tusinde? Hvis det er tilfældet, vil din bog sandsynligvis gå tabt i mængden. Er det et overskueligt antal? Perfekt! Der søges altså ofte efter ordet, men din bog er stadig synlig blandt de andre. Så er det bare med at vælge det nøgleord til dine metadata! På den måde kan du fortsætte din research, indtil du har fundet nogle gode nøgleord.

2. Metadata

Nu hvor du ved, hvilke nøgleord der gør din bog særligt synlig, kan du integrere dem i dine metadata. Metadata omfatter din titel, undertitel, beskrivelse af bogen, forfatternavn, forfatterbeskrivelse, varegrupper og nøgleord. Disse data kan bruges til at fremhæve indholdets unikke karakter.

For at undgå problemer med de forskellige onlineshops, boghandlere og grossister skal metadataene følge nogle bestemte retningslinjer:

2.1 Bøger har kun én titel

  • Overvej nøje titlen på bogen, så du ikke ønsker at ændre den senere, og sørg for, at den ikke er blevet brugt før.
  • Hvis det passer, kan du prøve at bruge et nøgleord allerede i titlen. Begreber som mord, morder, død eller forbrydelse er velegnede til krimititler – og kærlighed, begær eller længsel kunne indgå i titlen på en kærlighedsroman. For faglitteratur og instruktionsbøger med et særligt tema er det selvfølgelig nemmere, men også ekstra vigtigt.
  • Din titel skal afspejle bogens genre, så man allerede ud fra titlen får en idé om, hvad det er for en bog.

2.2 Bøger har (hvis ønsket) én undertitel

  • Især for skønlitterære titler kan en undertitel adskille din bog fra andre.
  • Du kan angive din genre i undertitlen, fx er “En kærlighedshistorie”, “Kærlighedsroman” eller “Roman” populære undertitler for genren romance.
  • Før du vælger din undertitel, skal du fx se på bestsellere i genren og bruge dem som rettesnor, før du vælger din undertitel.

2.3 Bøger har altid mindst en forfatter eller udgiver

  • Du kan vælge både en eller flere forfattere, udgivere eller begge dele, men udelad ikke disse oplysninger.
  • Forfattere/udgivere har et for- og efternavn – uden dette kan det være, at din bog ikke bliver fundet alle steder på grund af algoritmerne i butikkerne.
  • Vælg et pseudonym, hvis du ønsker det.
  • Dit pseudonym kan afspejle bogens genre, og du kan udgive under forskellige pseudonymer til forskellige genrer (f.eks. et kvindeligt navn til kærlighedsromaner, et mandligt navn til krimier og et spændende og mystisk navn til fantasy).
  • Flere pseudonymer kan dog gøre det sværere at skabe et brand som forfatter og gøre titlen synlig for boghandlerne (et nyt pseudonym er ligesom en ny debut som forfatter).

2.4 Bøger kan være en del af en serie

  • Serien skal have en titel/et serienavn.
  • De enkelte bind skal være nummereret og have deres egen bogtitel. Seriens navn kan indgå i bogtitlerne.
  • Sørg altid for at skrive seriens navn på samme måde og skriv det på hvert bind.
  • Brug de samme varegrupper til hvert bind i serien.
  • Det skal fremgå af omslaget på de enkelte bind, at de hører sammen som en serie.

2.5 Nye udgaver

Hvis du laver større ændringer i teksten eller ændrer indbindingstypen, forfatternavnet, coveret eller formatet, skal du lave en ny udgave med et nyt ISBN. Hvis det drejer sig om mindre rettelser eller ændringer i prisen, er det ikke nødvendigt med et nyt ISBN.

2.6 Bogens cover

  • Læserne køber ofte bøger på baggrund af coveret!
  • Hyr eventuelt en professionel grafisk designer (OBS: Grafikere nævnes typisk i bogens kolofon).
  • Coveret er din bogs ”salgsskilt” og har direkte indflydelse på salg og succes.
  • Dit cover skal afspejle genren og være visuelt tiltalende (dette gælder også bogryggen og bagsiden – se eksemplet nedenfor). Brug bestsellerlisterne for genren som en inspiration.
  • Skriften på dit omslag skal være let at læse, selv i lille format som vises i onlineshops.
  • Det, der står på omslaget, skal stemme overens med metadataene:
    • Når du angiver din undertitel og dit forfatternavn på omslaget, skal de stå nøjagtigt som i metadataene.
    • Genrebetegnelser, der ikke er med i undertitlen, kan selvfølgelig stadig stå på coveret.
    • Serienavne, undertitler eller forfatternavne skal ikke nødvendigvis være på omslaget (fx hvis det ikke passer ind i designet), men de skal alligevel indgå i metadataene.

2.7 Beskrivelse af bogen

  • Enhver bog har stor gavn af en beskrivelse
  • Teksten skal være fejlfri, passe til din titel samt indholdet og give potentielle læsere lyst til at læse bogen.
  • I bedste fald bør beskrivelsen indeholde nogle af de nøgleord, du har fundet i din research.
  • Få evt. din tekst gennemgået af en professionel korrekturlæser.
  • Din tekst bør ikke være i strid med boghandlernes retningslinjerne (det er fx forbudt at beskrive konkrete seksuelle forhold i titlen eller i forordet).
beskrivelse af bog som metadata

2.8 Vælg den rigtige kategori/varegruppe

  • Varegrupper er en international standard for bogklassificering.
  • Vælg en hovedgenre (i hvilken afdeling af boghandlen skal din bog ligge? Du ønsker ikke at finde en spændende kærlighedsroman i krimiafdelingen).
  • Vælg evt. yderligere varegrupper for at specificere endnu mere, hvad din bog handler om.
  • Flere varekategorier giver dog ikke altid mening – de kan også forvirre dine læsere eller få algoritmer til ikke at tildele en kategori til din bog. I mange tilfælde er en enkelt varegruppe nok til at optimere synligheden.
  • Vælg specifikationer, der yderligere indsnævrer dine udvalgte varekategorier (fx aldersbegrænsninger for børne-/ungdomsbøger, geografiske specifikationer for rejseguider eller regionale krimier og kronologiske specifikationer for historiske romaner og biografier).
  • Vælg til sidst de nøgleord, som du fandt i din research, men som ikke kunne indgå i titel, undertitel, beskrivelse eller varegruppe.

3. Den sidste finpudsning af din bogs metadata

Find ud af, hvilke retningslinjer og konventioner der gælder i bogbranchen, og gennemgå dine færdige metadata omhyggeligt.

Sammenlign dine metadata og især dit omslag med andre succesfulde bøger i samme genre.

Gennemgå alle dine metadata for grammatiske fejl og tastefejl (evt. af en korrekturlæser). En bog med fejl på omslaget, i titlen eller i teksten ser uprofessionel ud og vil begrænse salget.

Undersøg priserne på bøger med din bogs udstyr (paperback eller hardcover? sidetal? fiktion eller faglitteratur?), og vælg prisen for din bog omhyggeligt. Hvis det er for billigt, kan det virke uprofessionelt, og hvis det er for dyrt, er der næppe nogen, der vil betale for det.

Har du gennemgået bogens metadata?

Når du har gennemgået alle disse trin, undersøgt din bog og sat dig i dine potentielle læseres sted, skal din bog være hurtig at finde, attraktiv og fejlfri, så intet står i vejen for et højt salgstal! Hvis du også ønsker at lave noget markedsføring, kan vi anbefale dette blogindlæg, som helt sikkert vil interessere dig: 7 trin til positiv omtale i pressen.

Skriv et svar

*Obligatorisk felt