Sociale medier: Instagram-ABC

Hvad betyder ordet "feed", hvad er "push-notifikationer", og hvad menes der med "algoritme"? Vi forklarer de vigtigste tekniske termer omkring Instagram.

Hvis du er nybegynder inden for sociale medier og er ved at oprette en Instagram-profil, er du sikkert stødt på et par ord, som du ikke er bekendt med. Derfor har vi samlet en Instagram-ABC for at forklare alle de vigtige ord og udtryk.

Se oversigten med forklaringer til Instagram i alfabetisk rækkefølge her:

Algoritme

Fra for et par år siden er indholdet i Instagrams feed (se feed) ikke længere sorteret kronologisk, men er i stedet struktureret ud fra et bestemt skema. Her kontrollerer systemet, altså algoritmen, forskellige faktorer, såsom affinitet (hvor stærkt og hvor ofte du interagerer med andre profiler), vægtning (hvilken slags indhold blev uploadet?) og aktualitet (hvor meget tid du selv bruger på den sociale mediekanal, og hvilke indlæg du ser på).
Du kan fx opleve at se et opslag øverst på din startside fra en profil, som du interagerer meget med (kommenterer, synes godt om), selv om personen har uploadet indlægget meget senere end andre personer.

Blokering

Hvis du er blevet blokeret af en anden profil, kan du ikke længere finde den via søgefunktionen, og indholdet fra profilen vises ikke længere i dit feed. Du kan selvfølgelig også selv blokere følgere eller profiler, hvis du ikke ønsker, at en bestemt person skal have adgang til din profil.

Brugernavn

Du og andre Instagram-brugere kan finde din profil via dit brugernavn og dermed også det indhold, du poster. Dette er også grunden til, at et brugernavn skal være unikt, og ikke kan optræde flere gange på Instagram. Du kan dog angive et andet navn i din profilbeskrivelse, som ikke behøver at være unikt (hvis dit brugernavn er et pseudonym, kan du fx angive dit fornavn på din profil).

Feed

Instagram-feed (eller nyhedsfeed) er det sted, hvor du deler opslag samt interagerer med de personer, du følger. Når du åbner Instagram eller opdaterer dit feed, vil du se de billeder og videoer, som du sandsynligvis er interesseret i, øverst (se algoritme).
Ud over indholdet af de personer og hashtags, du allerede følger, får du også forslag til profiler, der måske matcher dine interesser. Alt dette sker på grundlag af algoritmens beregning. Hvis du fx følger hashtagget #booklove, vil du højst sandsynligt få vist profiler eller opslag, der handler om bøger og også ofte bruger dette hashtag.

Følgere

Når andre personer (profiler) følger din profil, kaldes de for følgere. Kun hvis de følger dig, vil de se dit uploadede indhold på deres Instagram-feed.

Gemt

Hvis du er særligt glad for et opslag og ønsker at kunne finde det igen senere, kan du gemme det ved at klikke på det lille bogmærke-symbol længst til højre under det pågældende opslag. Du kan oprette samlinger, som er en slags mapper, for at kategorisere dine gemte opslag.

Hashtag

Du kan tilføje et hashtag til dine opslag. Et hashtag er et nøgleord, der tildeler dit indlæg til en bestemt kategori. Det er vigtigt, at du fx sætter et hashtag foran det aktuelle ord, som fx: #forfatterliv.
Hvis du bruger et bestemt hashtag, vil opslaget blive tildelt nøgleordet og havne i kategorien “forfatterliv”. Hvis andre brugere af den sociale mediekanal søger efter netop dette hashtag, vil de kunne finde dit opslag.
Tip: Instagram tillader højst 30 hashtags pr. opslag. Du behøver dog langt fra at opbruge alle. Vælg i stedet 10-20, som passer godt til dig og dit opslag.

Historie/story

Instagram-historier (også kaldet stories) er indhold, der kun er synligt for andre i 24 timer. På din startside finder du indholdet fra de personer, du følger, i en boble øverst på startsiden. Dog gemmes dine stories i dit eget arkiv, og du kan vælge at oprette såkaldte “højdepunkter” ud fra dine gamle stories. Højdepunkterne kan du oprette og redigere under din profil, og vises også her som bobler.

IGTV

Med IGTV eller “Instagram TV” kan du uploade og gemme lange videoer og vise dem til dine følgere. Den maksimale varighed er 60 minutter. Dette format er derfor perfekt til fx at optage en oplæsning.

Indblik

Funktionen “indblik” giver dig forskellige statistikker over bl. opslag og målgruppe. Du kan få en pejling af, hvornår der vil være det bedste tidspunkt at lave opslag på, ud fra statistikken over, hvornår dine følgere er mest aktive. Du kan også se, hvor godt dine stories på Instagram bliver modtaget, hvordan dine følgere har fundet din profil (via hashtags, feedet osv.), og hvor mange personer du har nået med dine opslag. Det er værd at tage et kig på indsigten en gang imellem for at få en fornemmelse af dine følgere.

Kommentarer

Kommentarer er stadig den bedste måde at interagere med dine følgere eller andre profiler på. Du kan kommentere andres eller dine egne opslag, samt markere andre profiler (med @-tegnet foran profilnavnet, fx @bod_danmark), så de får besked om at være blevet nævnt i en kommentar.

Kontakt

Hvis du har en virksomhedsprofil på Instagram kan det være en fordel at indsætte kontaktoplysninger på din profil. Du kan udover e-mail-adresse og telefonnummer linke til din hjemmeside. Dette kan du tilføje ved at redigere din profil. Linket til din hjemmeside vil da blive vist som et klikbart link på din profil.

Like/synes godt om

På Instagram kan du også vise andre brugere, at du kan lide deres opslag. Det kan du gøre ved enten at trykke på det lille hjerte under et opslagene eller dobbelttrykke på opslagets billede.

Live-video

Du kan også starte en livestream i stories (se Story), så dine følgere live kan følge med i, hvad du laver. Du kan derefter enten gemme denne video i 24 timer eller slette den efter den maksimale varighed på en time. Live-videoer er en god måde fx at afholde spørgerunder med dine følgere/læsere eller at lave et mini-event med præsentation af en ny bog.

Lokation

Indlæg med oplysninger om lokationen opnår normalt en højere rækkevidde end dem uden – så sørg for så vidt muligt at tilføje en lokation til dine opslag, som viser, hvor du har taget billedet.

Nævne andre profiler

Du kan nævne andre personer i dine opslag (se også: tagge) eller selv blive nævnt af andre. Hvis du fx poster et gruppebillede fra et forfatter- eller forfattermøde, kan du tagge de relevante personer på billedet (hvis de også har Instagram). Fordelen? Hvis du klikker på billedet, kan andre brugere se taggene og få direkte adgang til de taggede personers profiler.

Opslag/post

Et opslag er noget, du offentliggør og gør synligt på din Instagram-profil. På Instagram kan du kun uploade tekst i kombination med et foto eller en video. Det er ikke muligt at skrive rene tekstindlæg.

Profil

Din profil er din lille “hjemmeside” på Instagram. Når andre brugere klikker på dit profilnavn, er denne visning det første, de ser af dig. Alle dine opslag, herunder din biografi (profilbeskrivelse), vises her. Hvis du har oprettet højdepunkter, vil disse også vises her.

Promover

Som virksomhedsprofil kan du bruge denne knap til at oprette annoncer og dermed skabe større rækkevidde på dine opslag. For at nå ud til så mange mennesker som muligt, der kan være interesseret i dit indhold, kan du også definere dine målgrupper her. Om det giver mening for dig i første omgang, er helt op til dig – for det er også muligt at få “succes” på Instagram uden at skulle betale for det.

Push-notifikationer

Du kan via indstillingerne vælge, om du vil have besked, så snart nogen nævner (tagger) dig, synes godt om eller kommenterer dine opslag, sender dig en såkaldt “direct message” (privat besked), følger din profil, eller en af dine følgere starter en live-video. Du kan tilpasse indstillingerne, så du kun får de notifikationer, du ønsker.

Reels

En reel er en kort video på maks. 30 sekunder, som gøres tilgængelig under området “Reels”. Dette område kan ses som et alternativ til det almindelige feed, og består udelukkende af videoer. Som udgangspunkt vises reels kun her, og ikke i dit feed. Du kan dog inden upload vælge, at du også vil poste din reel som et opslag, så det også fremgår i dine følgeres almindelige feeds. Man kan ofte opnå en bredere rækkevidde med reels end med fx IGTV. Gør opmærksom på din reel gennem hashtags, så den vil blive vist hos den relevante målgruppe. Dine reels vil også kunne findes under din profil.

Reklame

Hvis du tjener penge på et opslag, fx hvis du bliver betalt af andre virksomheder for at promovere deres produkter, skal du markere dette indlæg med ordet “reklame” eller “annoncering”.

Søg

Du kan bruge den interne søgemaskine til at søge efter personer eller profiler, hashtags og steder.

Tagge

Når du sætter et @-tegn foran et brugernavn, tagger du andre profiler i opslag, kommentarer eller historier. De får derefter besked, så de kan finde deres eget tag og dit indhold.

Tilføj konto

Ved at tilføje en anden konto kan du fx administrere en privat profil og en virksomhedsprofil på samme tid. Så hvis du ønsker at adskille din private profil fra din forfatterprofil, er det ikke noget problem!

Tilknyttede konti

Du kan linke din Instagram-profil til dine Facebook-, Twitter- og tumblr-profiler samt andre apps. Dette giver dig mulighed for at køre promoveringer og sende opslag på alle de tilknyttede platforme på samme tid.

Totrinsgodkendelse

For at sikre din konto kan du aktivere totrinsgodkendelse. Det betyder, at der ved login på en ukendt enhed ikke kun kræves én adgangskode, men også en sikkerhedskode. Denne metode beskytter dig mod, at uautoriserede personer får adgang til din profil.

Virksomhedsprofil

Du kan oprette en privat profil på Instagram og derefter konvertere den til en virksomhedsprofil. Fordelen ved en sådan profil er, at du fra 100 følgere får statistikker, der aktualiseres hver dag. Du kan bl.a. se, hvornår dine følgere er online, og hvilke indlæg der bliver bedst modtaget. Se også: Indsigt

Vi håber, at denne oversigt kan være med til at hjælpe dig i gang eller videre med din Instagram-forfatterprofil.

Hvis du har brug for yderligere hjælp til den generelle markedsføring af dine bøger, kan du også tjekke disse blogindlæg:

Er der noget du synes, der mangler på listen? Så skriv gerne en kommentar, så vi kan tilføje det og forbedre listen over de mange Instagram- begreber!

Skriv et svar

*Obligatorisk felt