7 trin til positiv omtale i pressen

Klassisk PR-arbejde er vigtigt for positiv omtale i pressen. Gør relevante aviser, magasiner, blogs og SoMe-kanaler opmærksom på din bog.

Kender du din målgruppe?

Når du gerne vil have positiv omtale i pressen er det vigtigt allerførst at kende din målgruppe. Hvilken gruppe af læsere ønsker du at henvende dig til med din bog?

Hvis du har skrevet en fagbog om f.eks. hunde, er det nærliggende at gøre andre dyre- og hundevenner opmærksom på den. Er der tale om en børnebog er den selvfølgelig relevant for børn, men i ligeså høj grad børnenes forældre.

Fagtidsskrift eller blog? Find frem til de relevante medie-kanaler

Hvilke medier egner sig bedst til at nå dine læsere? Har din daglige avis et rådgivende afsnit med fokus på dit tema eller endda det rigtige tillæg i weekenden? Lav et godt søgearbejde på nettet forinden og vær opmærksom på de rette tidsskrifter i en velassorteret kiosk.

Forskellige blogs eller instagram får også stigende betydning i dit pressearbejde. Kontakt og netværk med relevante personer online. I blogartiklen her kan du læse om, hvad du skal være opmærksom på, når du henvender dig til bloggere med din bog.

Positiv omtale i pressen via lokale medier

Et vigtigt kriterium for journalister kan være den fysiske nærhed. Din lokale avis, den gratis ugeavis eller den regionale radiostation er især interesseret i nyhedsstof fra lokalområdet.

Har du samtidig skrevet en bog, som inddrager steder fra dit lokalområde, f.eks. gerningsstedet i en krimi, beskrivelsen af et lokalhistorisk emne, er det oplagt at koncentrere dit PR-arbejde her.

Tænk ikke på de store landsdækkende aviser i første omgang. Det giver mere opmærksomhed at tage udgangspunkt i dit nærmiljø til at begynde med.

Find den rigtige kontaktperson

Find ud af, hvem der har ansvaret for boganmeldelser eller emnet for din bog i de relevante medier. Du kan sende en kort pressemeddelelse om din bog til den rette journalist og evt. efterfølgende tage kontakt på telefon. Måske kan du via dit eget netværk skabe kontakt til relevante anmeldere.

For at gøre journalistens arbejde så let som muligt, bør din pressetekst være kort med nøglebudskabet om din bog og en kort præsentation af dig som forfatter. Her kan du læse om, hvordan du laver en god præsentation af dig som forfatter.

Stil professionelt billedmateriale til rådighed

Tilbyd relevant billedmateriale i en høj opløsning (bogomslag, forfatterfoto). Du kan stille billedmaterialet til rådighed som download på din hjemmeside og sende anmelderne et link dertil. Hvis du har brug for at tage billeder til dit pressemateriale, giver denne blogartikel dig tips til iscenesættelse af skarpt fotomateriale.

Gratis anmeldereksemplarer giver positiv omtale i pressen

Vi har god erfaring med at sende anmeldereksemplarer ud på opfordring. På den måde sikrer du dig, at journalisten først rekvirerer din bog, når vedkommende har tid til læse og oprigtig interesse i at anmelde den.

Gør relevante anmeldere opmærksom på, at de kan bestille et gratis anmeldereksemplar hos BoD. Du kan læse mere om, hvordan på vores hjemmeside lige her og se eksempler på, hvordan det sætter skub i dit pressearbejde i denne blogartikel.

Brug anmeldelser og citater i dit salgsarbejde

Har din bog allerede fået en anmeldelse? Perfekt! Så har du det ideelle udgangspunkt for yderligere markedsføring af din bog. Du kan f.eks. lægge citater fra positive anmeldelser ud på din hjemmeside. Bliver din bog anmeldt på en blog, bliver vi glade for et link fra anmelderen, så vi har mulighed for at dele artiklen.

Hvis du får en anmeldelse på Instagram, bør anmelderen altid skrive dit forfatternavn og linke til os med @bod_danmark (Instagram). På denne måde kan andre læsere også se, hvor og af hvem, bogen bliver udgivet.

Hvis du selv omtaler bogen på Instagram eller læser en anmeldelse af den, så er du også velkommen til at tagge BoD Danmark med @bod_danmark.

BoD har også en presseservice, hvor vi abonnerer på anmeldelser. Får din bog positiv omtale lægger vi et citat ud under præsentationen af din bog i BoD bogshoppen.

På den måde kan vi sammen skabe synlighed omkring din bog.

Vi ønsker dig held og lykke med dit PR-arbejde!

Forfatter

Lisbeth Jensen

Lisbeth brænder for at formidle mulighederne med digital udgivelse og står for samarbejdet med forlag og distributionspartnere samt for PR og forskellige events. Hun har været med fra begyndelsen af BoDs rejse i Danmark og ved rigtig meget om udgivelse samt bogmarkedet som sådan. På bloggen deler hun tips og artikler relateret til bogudgivelse, bogindustrien samt PR og marketing.

Flere artikler

Skriv et svar

*Obligatorisk felt