Hvordan planlægger jeg min udgivelse på instagram?

Hvad skal jeg poste på min forfatterprofil? Vi giver dig et par bud i denne artikel!

01.07.2022 · Mads Markedsføring

De sociale medier er en billig og ofte gratis måde at markedsføre dig selv som forfatter og din bog på.

I denne blogartikel giver vi dig nogle eksempler, ideer og inspiration til, hvordan du kan bruge din instagramprofil som forfatter til at nå ud til dine læsere.

Naturligvis findes der ingen drejebog og alle instagramprofiler er unikke. Din skal selvfølgelig passe til dig, dine bøger og din målgruppe. Eksemplerne i denne artikel er kun anbefalinger og er ingen sikker vej til succes. De kan dog forhåbentlig være til hjælp, hvis du har brug for lidt inspiration eller motivation til at sparke gang i din forfatterprofil på de sociale medier,

Hvad skal jeg poste?

Her er en liste med ideer til forskellig typer af indhold, du kan bruge som posts, stories eller reels på instagram. De af ideerne, der er forsynet med en lille blå stjerne, kan ofte genbruges eller gentages.

Vi har sorteret indholdet efter, hvor tidskrævende det er at lave, da noget indhold er lettere og hurtigere at lave end andet. Opdelingen er selvfølgelig subjektiv. En bogpræsentation kan falde en læsehest let for, mens folk med designerfaring hurtigt kan gøre et bogcitat insta-worthy.

Hvornår skal jeg poste noget?

Der er intet rigtigt og forkert. Gør det, der fungerer for dig. Når du allerede har været i gang i et par uger og din profil er oprettet som en såkaldt Creater-Profil, kan du i dine Insights se, på hvilke ugedage dine følgere er online og hvilke posts fungerer godt.

Vi har lavet en plan med tre faser til dig, hvor 2-3 posts pr. uge er planlagt. Planen er delt op i en måneds skrivning, måneden op til og under udgivelsen og måneden efter udgivelsen. Vi har skrevet, hvilket tema vi behandler, og hvad vi ville fotografere eller lave dertil.

Under skriveprocessen eller mens din forfatterprofiel stadig er relativ ny, kan du introducere dig selv. En selfie, et foto af dit skrivebord eller en din kop kaffe er gode indgangsvinkler til at fortælle om din hverdag som forfatter.
Den måske mest spændende tid for forfattere er udgivelsesmåneden. Før og efter udgivelsen kan du rolig gå i gang med at slå på tromme for din bog og præsentere dit bogomslag, din bagsidetekst og de første anmeldelser sammen med betalæsere og bogstagrammere.
Efter din bog er blevet udgivet, kan du fortsat lave reklame for den og samtidig interagere med din community og få omdannet læsere til fans!

Brug for orden i kaos?

Hvis du er bange for at glemme noget, har vi også sørget for en checkliste til dine posts. Skriv dine ideer og sæt flueben ved de ting, du har færddigjort.

Eksempler

@ullaschejbel

@dupreebigum

Skabeloner

Herunder finder du vores skabeloner til download.

Markedsføring generelt

Markedsføring er et bredt emne, og der er mange ting at holde styr på. Dette indlæg beskæftigede sig hovedsageligt med planlægning af udgivelse på de sociale medier. Hvis du har fået blod på tanden, kan du læse vores store blogindlæg om hvordan du markedsfører din bog, sociale medier ABC, hvordan du bruger sociale medier til at sælge din bog og hvordan du når dine læsere på de sociale medier.

Skriv et svar

*Obligatorisk felt