Når bogen nærmer sig udgivelse, er det tid til at tænke over, hvordan den skal sendes ud i verden. Selvom mange forfattere ikke er kæmpe fans af PR og pressekontakt, så ved de fleste, at alternativet er en risiko for at drukne i det store boghav. Faktisk udkommer der omkring 10.000 bøger om året i Danmark. Men hjælper det at skrive en pressemeddelelse? Ja, især hvis du husker at skrive den personlige historie ind fremfor kun at skrive om bogen. Det åbner medielandskabet og giver flere muligheder, end de fleste er klar over.
Skrevet af PR-agent Anne Zenon fra HistorieAgenten
Med god PR kan din bog også komme i medierne
Du har brugt oceaner af tid på din bog og brænder for at se den på boghylderne og få læsernes respons. Men først skal folk vide, at bogen er udkommet. Og her er medieomtale alfa omega. Er det muligt at min bog kommer i medierne? tænker du måske. Og ja, det er det. Dog er det afgørende, hvordan du skriver din pressemeddelelse og udfører dit pressearbejde. Er det en beskrivelse af bogen og dens fortræffeligheder, så kommer du nok ikke gennem mediernes nåleøje.
Find den rigtige vinkel til pressemeddelelsen
I stedet for at skrive en pressemeddelelse om din bog, så vinkler du en pressetekst med dit særlige ’take’ på et af de temaer, som strømmer gennem bogen. Lad os sige det er en roman om en karriereperson, hvis liv vender op og ned i en kæmpe forandring, så kan du fortælle, hvordan du selv har skiftet spor i dit liv. Eller hvis du skriver en fagbog om højt begavede børn, så fortæller du historien om, hvordan det tema blev så vigtigt for dig, at du skrev en bog om det. Allerede her er du gået fra de få kulturredaktioner til at åbne op for stribevis af magasiner, fagblade, radioprogrammer og tv-programmer som Go’ aften LIVE eller Go’ morgen Danmark.
Eksempel på succesfuld medieomtale:
Den personlige vinkel
Lad mig nævne et eksempel. Elizabeth Gray er lærer og debuterede som forfatter til en børnebog om sorg. I stedet for at kontakte medierne med vinkel på bogen, så blev det en vinkel på, at hun havde ”det sorte bælte i sorg”. Hendes personlige vinkel var med andre ord, at hun havde haft syv dødsfald i familie på kort tid, og de erfaringer havde fået hende til at skrive en børnebog. Ved at bruge Elizabeths personlige vinkel i PR-arbejdet kunne journalisterne med det samme se, at det var en forfatter, som havde en historie at fortælle. Og i hvert eneste interview, blev hendes bog også nævnt og vist. Elizabeth og bogen ”Da sorg blev min ven” var i TV2 Bornholm, POV international, Skolebørn og Danske Bedemænd (fagblad).
Eksemplet viser, at selvom man med den personlige vinkel fortæller om bogen i anden række, så åbner der sig en række muligheder, hvor bogen bliver set. Elizabeths bog ville ikke være kommet i de fire medier, hvis overskriften på presseteksten havde handlet om bogen.
Kunsten i presseteksten er at gøre det personlige unikt og relevant og samtidig have den logiske og oplagte forbindelse til din bog. Når din historie er almen, så kan andre læse sig ind i den. På den måde har du fanget en læser, der reagerer på temaet og som derfor har fået en kortere vej til at vælge din bog.
Men bliver det ikke for privat?
En del forfattere er bekymret for, om det bliver for privat? Og det er en vigtig refleksion. Men det er dig som forfatter, der sætter grænsen og sikrer, at mediehistorien forbliver personlig og ikke privat.
Men hvad er privat, og hvad er personligt? Jeg vil beskrive det sådan her:
Privat: I vores privatliv fortæller vi familie og nære venner selvoplevede historier, som bevæger sig frem og tilbage mellem det strengt private og det personlige. Vi deler detaljer i det private, som vi ikke deler med hvem som helst. Ikke nødvendigvis fordi de er pinlige, men fordi de er private. Detaljerne kan være en del af vores bearbejdning af noget, som har gjort stort indtryk på os.
Personligt: Historier på det personlige niveau kan sagtens handle om den samme oplevelse som den private. Den personlig historie indeholder dog færre detaljer. Historien fortæller vi for at illustrere en pointe eller en personlig erfaring med et emne af mere almen karakter. Detaljerne er nøje udvalgt og har ikke samme intimitetsgrad, hverken for fortælleren eller publikum og kan derfor bruges i professionelle sammenhænge som fx PR.
Som du kan se i denne oversigt over forskellen på det private og det personlige, så ligger der en vigtig skelnen i detaljeringsgraden. Noget af det man også skal bide mærke i, er det med hvor man er følelsesmæssigt i forhold til sin historie. Har man bearbejdet den, og er man klar til at gøre den relevant for andre?
Personlige vinkler kan være egnet til såvel børnebøger, romaner, digtsamlinger og fagbøger. Det handler blot om at tænke det strategisk, men også at være bevidst om, hvordan du gør. Uanset hvilken bog du har skrevet, så er det vigtigt at have et blik for, om der er potentielle læsere i mediet – og hvordan du skaber interesse for bogen hos dem.
5 tips til din egen PR
1. Find flere PR-vinkler til din bog
Se din bog udefra og se, hvilke temaer der kan bruges til PR-vinkler. Dette bruger du både til at skrive en pressemeddelelse, men også til at supplere din pressemeddelelse med pitch – altså særlige vinkler, som du sender til et medie. En bog om arbejdsliv kan måske have en særlig vinkel om stress (måske vælger du ét medie som netop skal have din personlige oplevelse med stress-håndtering).
2. Forbered dig mentalt til PR-arbejdet
Mærk efter hvad der er vigtigt for dig at fortælle om din bog. Hvis der er nogle personlige vinkler i dit PR-arbejde, hvordan vil du så fortælle om det, og hvor går dine grænser? Er der nogen i din familie eller omgangskreds, du skal tale med for at tage hånd om dem?
3. Research på medier
Det kan godt være, at det lyder kedeligt, men tiden er virkelig godt brugt ud med at researche på medier. Tjek historier der minder om din idé og se, hvilket fokus mediet har. Sørg for at du forstår mediets DNA. Hvad skal du fokusere på, når du sender din PR-vinkel til dem?
4. Skriv en journalistisk pressemeddelelse og suppler med medievinkler
Skriv en journalistisk pressemeddelelse der er vinklet på det, der gør din bog helt særlig. Overskriften i din pressemeddelelse skal ikke være bogens titel, men noget som skaber appetit. Når du kontakter medier med din pressemeddelelse, så giv dem også en særlig medievinkel, som er målrettet til det medie.
5. Tro på din PR-plan og bliv ved!
Hvis du får et nej eller mangler svar, så fortsæt og bliv ved med at tro på din historie og din bog. Journalisternes hverdag er travl, så bare fordi du ikke hører noget, betyder det ikke, at din historie ikke er interessant. Følg op og ring meget gerne. Hvis du får et nej, så fortsætter du blot til næste medie på listen.
Hold tungen lige i munden
Jeg er selv forfatter og har prøvet at gå ud med personlige historier, der har givet mine bøger medieomtale. Derfor ved jeg også, hvor vigtigt det er at holde tungen lige i munden og være i kontakt med sig selv og sine grænser. I HistorieAgenten har jeg hjulpet mange forfattere med at finde gode personlige vinkler til at lave PR for deres bøger. Hver gang er unik, fordi den personlige historie skal skrives, så det giver mening i forhold til bogen, men også eventuelle hensyn til familie, venner, arbejdsplads mm. En sidste pointe er, at den personlige mediehistorie også kan betyde, at der er PR-muligheder efter din bog er udkommet. På den måde kan du blive ved med at holde liv i din bog.
Vil du skabe PR for din bog?
Du er altid velkommen til at booke mig til en PR-sparring, så hjælper jeg dig gerne med at finde en personlig vinkel, der kan skabe PR for din bog. Se mere om PR-sparring. Sparring kan også kombineres med onlinekurser i forfatter-PR.
Psst…
Husk, at du også kan tilbyde journalister og mediefolk et gratis anmeldereksemplar af din bog, hvis den er udgivet med BoD. De skal blot sende en mail til presse@bod.dk.
Flere tips til dit PR-arbejde finder du i blogindlægget 7 tips til dit pressearbejde