Målgruppe er et vigtigt redskab, for bogmarkedet er kolossalt. Ifølge DST blev der i 2020 udgivet 17.069 fag- og skønlitterære titler. For at din bog ikke skal drukne i syndfloden af nye udgivelser, der udkommer hvert år, er det ikke nok at have en god bog indvendig såvel som udvendig, at kende ens målgruppe er et uundværligt instrument til at sikre, at din bog får den opmærksomhed, den fortjener.
Men før du går i gang med febrilsk sprede flyers ud over byen, oprette dig på diverse sociale medier og punge ud for alskens annoncer, er det vigtigt at begynde med forarbejdet, så du ikke ender med at smide penge direkte ud ad vinduet. Det nytter nemlig ikke noget at ramme folk med dine annoncer, som ikke vil være interesserede i at læse din bog.
Hvordan finder jeg min målgruppe?
Det er vigtigt at vide hvem, der kunne være dine kommende læsere. Den såkaldte målgruppe kan man karakterisere med bestemte egenskaber, og her vil jeg sammenfatte dem i fire kategorier:
hej
Demografiske kendetegn (alder, køn, bopæl).
hej
Socioøkonomiske kendetegn (uddannelse, løn, job)
hej
Psykografiske kendetegn (hobbier, motivation, holdninger)
hej
Købsadfærd (reaktion på pris og annoncer)
Vær forberedt på, at man trods en veldefineret målgruppe stadig kan ramme ved siden af. Alle mennesker er forskellige og består af et sammensurium af alle mulige kendetegn, der gør dem unikke. Det er derfor ikke muligt at kortlægge alle tænkelige kendetegn.
På den anden side vil der også findes mennesker, som du ikke havde forestillet dig ville være i din målgruppe, men som alligevel godt kunne finde på at læse din bog, hvis den nåede ud til dem, f.eks. med markedsføringstiltag.
Sådan definerer du din målgruppe
Til at starte med er det anbefalelsesværdigt at vælge en lille, men klart defineret målgruppe, som passer godt til din bog. Går det nu godt med denne målgruppe, kan du efterfølgende udvide den gradvist.
De fem vigtigste skridt
hej
Lad din bog blive prøvelæst af forskellige personer fra forskellige kategorier og bed dem om at give deres ærlige mening. Kun gennem kritik kan du rigtigt afgøre, hvem der hører til din målgruppe.
Sæt også pris på negativ feedback, for derigennem får du et klarere billede af din målgruppe. Falsk positiv kritik kan måske føles godt, men det gør i sidste ende ingen gavn.
hej
Sammenlign din bog med lignende bøger, som allerede er udgivet, og læg mærke til deres målgruppe. Lær af dem, der allerede har formået at få deres bog ud til de rette læsere. Her er det knap så vigtigt, om du bryder dig om personen bag bogen. Man kan altid lære af andre, også af dem, man ikke bryder sig om!
hej
Find frem til nogle enkelte kendetegn og overvej, hvilke andre kendetegn de kunne høre sammen med. Ud fra kombinationen af disse kendetegn, kan du udarbejde din målgruppe.
Ekspempel: Du har skrevet en rejseroman, som foregår i Frankrig. Du vil gerne nå ud til en målgruppe mellem 20 og 35 år. Tæt sammen med denne alder hænger nemlig udelængslen.
hej
I tilfældet af, at du ikke er så glad for abstrakt tænkearbejde, kan du altid forestille dig din målgrppe som en fiktiv person. Når du kan visualisere din målgruppe, kan det blive lidt lettere at lave markedsføringstiltag, der rammer netop den person.
hej
Når du har en bruger på de sociale medier har du mulighed for at se, hvem der kigger på dine opslag, hvem der abonnerer på dig og derigennem finde frem til din målgruppe. Facebook og Google Analytics stiller redskaber til rådighed, som du kan bruge til netop det formål.
Videre læsning
I det næste blogindlæg går vi i dybden med, hvordan du finder frem til den rigtige kanal at nå ud til din målgruppe med.
Hvis du ikke kan vente, kan du læse de blogindlæg, vi allerede har skrevet om marketing. Her får du et par relevante af dem: ABC til sociale medier, hvordan du får flere læsere med Goodreads, hvordan du gør din bog mere synlig med metadata.