Sådan når du flere læsere med Goodreads

I denne artikel fortæller vi dig, hvordan du kan bruge Goodreads til dine markedsføringskampagner.

15.07.2021 · BoD Markedsføring · Udgivelse

Elsker du også at tale om bøger og udveksle idéer med andre læsere? Så læs med i denne artikel, som handler om, hvordan du som forfatter kan bruge den digitale læseplatform Goodreads til at komme ud med dine egne historier til læserne.

Hvem af os kender ikke til det? Man er på udkig efter nyt læsestof og går på jagt i vennernes bogreol. Det ender med, at man kommer hjem med en hel stak nye bøger, som blot føjer mere læsestof til bunken af ulæste bøger…

Goodreads’ grundlægger, Otis Chandler, oprettede platformen i 2006 sammen med Elizabeth Khuri Chandler med den hensigt at skabe et rum, hvor man kan blive virtuelt opmærksom på nye bøger gennem personlige anbefalinger.

Men hvad er Goodreads egentlig?

Sociale læseplatforme er websteder, hvor folk kan læse sammen virtuelt, udveksle oplysninger om deres aktuelle læsestatus og diskutere og bedømme bøger sammen. Goodreads er en af disse mange virtuelle læseklubber – og med over 20 millioner medlemmer er det verdens største platform, hvor folk, der elsker bøger, mødes. Så man kan med rette sige, at Goodreads først og fremmest er en kæmpe virtuel bogreol.

Men der findes også andre funktioner på webstedet, som kan hjælpe dig som forfatter med din markedsføring.

Hvilke funktioner kan du finde på Goodreads?

Et første blik på Goodreads kan virke overvældende, fordi der er så mange forskellige muligheder for dig dels som læser, men også som forfatter. Vi giver dig her et overblik over de enkelte funktioner.

På Goodreads kan du som læser:

  • gå på opdagelse i talrige bøger
  • oprette din egen virtuelle bogreol
  • følge bogudgivelser
  • komme i kontakt med andre læsere og forfattere
  • læse interviews med dine yndlingsforfattere
  • deltage i grupper og diskussioner
  • følge aktuelle begivenheder og læsninger

Som forfatter har du mulighed for at:

  • oprette din egen forfatterprofil
  • knytte dine bøger til din profil
  • promovere dine egne bøger
  • dele blogindlæg eller citater
  • udveksle oplysninger med læserne

Sådan bruger du Goodreads som forfatter

For at være en aktiv forfatter på Goodreads skal du først registrere dig som almindeligt medlem. Det kan du gøre enten med din e-mailadresse eller med din Facebook-konto, hvis du allerede er aktiv og registreret der.

Når du er logget ind, kan du bruge søgefeltet til at indtaste en af dine bøger eller dit forfatternavn. Hvis du klikker på det navn, der vises under bogens titel, kan du gå til den tilsvarende forfatterprofil på Goodreads.

Du undrer dig måske over, hvorfor dette indhold allerede er på platformen, selv om du ikke har tilmeldt dig der endnu. Det skyldes, at vi sender hver enkelt titels katalogdata og bogomslag gratis til Goodreads, så titlerne kan blive opdaget, anmeldt og bedømt – uanset om forfatteren er aktiv på selve platformen eller ej. Det giver større synlighed og effektiv markedsføring. Hvis du vil vide mere om at skabe synlighed på dine bøger, er denne artikel om metadata måske noget for dig.

Når du er inde på profilen, kan du finde følgende sætning helt nede på siden: “Is this you? Let us know.”. Ved at klikke på linket kan du oplyse Goodreads om, at du er forfatteren. Du skal udfylde nogle oplysninger, og derefter får du en bekræftelse på, at din medlemsprofil er blevet knyttet til forfatterprofilen.

Sådan udformer du din profil

Når du har koblet din medlemsprofil sammen med din forfatterprofil, kan du tilpasse din profil og tilføje dine personlige oplysninger. Dette omfatter f.eks. følgende indhold:

  • Billeder af dig selv, herunder dit forfattervita
  • Dine sociale mediekanaler
  • Dine yndlingsgenrer og bøger, du selv har læst
  • Et sted til dine egne blogindlæg
  • Annoncering af dine egne oplæsninger eller signeringer af bøger
  • En liste over de arrangementer, du deltager i
  • Læseprøver fra dine bøger
  • Selvproducerede videoer
  • Citater fra dine bøger
  • Konkurrencer for dine læsere

Hvordan kan du gå i dialog med dine læsere?

Når du har oprettet din profil og udfyldt den med alle relevante oplysninger, er det nu, du skal tage aktiv kontakt med dine læsere.

Som allerede nævnt ovenfor er der forskellige funktioner, som du kan bruge til dig selv som forfatter. For at give dig et overblik har vi listet de vigtigste funktioner med en kort forklaring.

Spørg forfatteren

Du kan slå funktionen “Ask the author” til i din profil ved at skifte fra „Off“ til „On“ på knappen. Interesserede læsere har så mulighed for at stille dig spørgsmål direkte på din profil.

Spørgsmål og svar vil først blive offentliggjort på din profil, når du har besvaret spørgsmålet. Denne funktion skaber nærhed og giver andre læsere et direkte indtryk af dig som person. Og hvem kan ikke lide at finde ud af spændende oplysninger om deres yndlingsforfattere?

Krimiforfatter Sara Blædel svarer på spørgsmål fra læserne.

Boganmeldelser og diskussioner

Hvis du selv kan lide at læse bøger, kan du også anmelde dine egne bøger på Goodreads og deltage aktivt i diskussioner om forskellige emner. Det er en fin måde at komme i kontakt med andre Goodreads-medlemmer og gøre dig selv synlig på.

Grupper

Du kan også tilmelde dig forskellige grupper for at komme i kontakt med andre. Du kan f.eks. søge efter din bopæl eller efter dine egne interesser. Med lidt held finder du ligesindede og kan endda netværke med andre forfattere.

Der er f.eks. også en gruppe for læsere af dansk litteratur, eller danske læsere af verdenslitteratur. Hvis du har særlig interesse i det danske er gruppen måske noget for dig. Dine indlæg kan både være på dansk og på engelsk.

Giveaways

Med såkaldte “giveaways” menes der eksemplarer af din egen bog, som du kan udlodde til Goodreads-medlemmer. Målet med en sådan kampagne er at få nye anmeldelser og øge din bogs rækkevidde. For at starte en sådan kampagne kan du angive, hvor mange bøger du ønsker at stille til rådighed, og i hvilken periode lodtrækningen skal finde sted. Goodreads vil derefter udvælge vinderne på baggrund af, hvilke lignende bøger de allerede har læst og anmeldt positivt.

Resumé

Goodreads er en velegnet platform til at præsentere dig selv og din(e) bøg(er). Her er hovedfokus på brugernes læselyst.

I begyndelsen virker platformen helt sikkert overvældende på grund af alle de muligheder, du har som bruger. Som forfatter kan du dog oprette en slags virtuel bogklub, hvor du kan indgå i direkte dialog med dine læsere.

Det er helt op til dig, hvordan du som forfatter bruger Goodreads. Om du vil give bøger væk, besvare spørgsmål om dine fortællinger eller deltage i boggrupper inden for dit område.

Hvis du bruger Goodreads eller måske en anden social læseplatform, er du velkommen til at fortælle os det i kommentarerne. Vi glæder os til at høre om dine erfaringer med det.

Kommentarer

  • Min primære interesse er historiske romaner. Min seneste bogudgivelse ‘Gøngehøvding i ilden’, er udgivet under pseudonymet Holger Ulvdal i 2020. Hovedpersonen Mickel Pedersen der får tilnavnet Gøngehøvding, er ikke en fiktiv person. Han bliver adlet af kong Frederik den anden i 1571.

  • Jeg har fået udgivet en ny version af Anal-fabeterne 1, men det er stadig den gamle version af Anal-fabeterne 1, som befinder sig på Goodreads.

    Kan I rette op på det?

    Med venlig hilsen

    Kai Riesendorf

    • Kære Kai
      Tak for din kommentar og undskyld det sene svar. Alle oplysninger om den opdaterede version af din bog er overført til Goodreads. Vi har overført igen og går ud fra, at opdateringen hos Goodreads sker hurtigst muligt nu.
      Hvis du har spørgsmål eller oplever yderligere problemer med opdateringen, er du meget velkommen til at kontakte vores kundeservice på info@bod.dk.
      Mange hilsner Lisbeth

  • Det var dog et fantastisk tilbud, håber at jeg kan finde ud af det. I gør altså meget for forfatterne. TAK.

Skriv et svar

*Obligatorisk felt