Sådan bruger du sociale medier til at sælge din bog

Får du mest muligt ud af de sociale medier? Social media-ekspert Astrid Haug giver her 10 råd til, hvordan du som forfatter bedst udnytter potentialet.

06.09.2016 · BoD Markedsføring

For nylig ville jeg omtale en anden forfatters bog på min Instagram-konto. Jeg havde udelukkende rosende ord og ville tagge forlaget. De var ikke på Instagram. Så ville jeg tagge forfatteren, så hun kunne se mine roser. Hun var der heller ikke. Var der mon et hashtag på bogen, jeg kunne bruge? Heller ikke. Men hvorfor gøre det så svært for andre at give bogen gratis markedsføring?

Ved at være til stede på sociale medier og ved at fortælle læserne, hvilket hashtag, du har valgt til bogen, gør du det nemt for læserne at give dig den gratis markedsføring, som din bog har fortjent. Men markedsføring er blot én af de mange værdier, som sociale medier kan give til dit personlige brand og bogens salgstal.

Som selvudgiver er du heldigvis klar over, at du også selv skal lave markedsføringen. Her er ti bud på, hvordan du giver din bog et godt digitalt liv.

1. Gør det nemt for folk at lave gratis markedsføring for dig

Vær til stede på de mest gængse sociale medier – Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter. Henvender din bog sig til et yngre publikum, er det værd at tage Snapchat med. Er du ikke på sociale medier? Jamen så skal du ikke regne med, at du får nogen gratis markedsføring der. Det kan ikke udliciteres til andre.

2. Tag afsæt i dit eksisterende netværk på sociale medier

De er dine venner og kontakter – det er dem, som hepper på dig. Men ikke nødvendigvis dem, der køber din bog, så drop at se på sociale medier som private medier. Du er forfatter og dermed en offentlig person. Hav åbne profiler og vær åben overfor at have digitale relationer med folk, du ikke kender, men som kender dig. Du behøver altså ikke lave en særlig side til din bog, men byg det op omkring dit personlige brand. Med mindre du planlægger at lave en serie og dermed vil bygge et digitalt univers op til det. Er det en roman, kan du lave en fiktiv profil på et socialt medie til bogens hovedperson, som du løbende opdaterer. Det er en alternativ måde at skabe opmærksomhed omkring bogen på. Du skal dog være opmærksom på, at Facebook og Linkedin ikke tillader profiler til fiktive personer.

Eksempel: BoD-forfatter Mark Liebst opdaterer jævnligt sin Facebook-fanside med informationer om bogsigneringer, receptioner og anden relevant læserinformation.

Eksempel: BoD-forfatter Mark Liebsts bøger henvender sig til en ung målgruppe, og hans tilstedeværelse på SoMe-platformen Instagram er derfor oplagt. 

3. Begynd så snart bog-idéen opstår

Klassisk markedsføring begynder først, når bogen er færdig. Din markedsføring på sociale medier begynder NU. Inddrag dine kommende læsere undervejs i processen. Har du brug for input til research og cases? Kan brugerne give deres besyv med i forhold til bogens titel? Layout på omslag? Dit netværk vil gerne hjælpe dig på sociale medier, hvis du bare spørger åbent og oprigtigt.

4. Bogens hashtag?

Så snart du har bogens titel, kan du beslutte, hvad bogens hashtag skal være. Find et hashtag som enten er hele eller en del af titlen – det må ikke være for langt. Hashtags bruges primært på Instagram og Twitter. De opstår autonomt, det vil sige alle frit kan bruge de hashtags, de vil. Du skal naturligvis vælge et hashtag, som ikke allerede er i brug. Det tjekker du ved at søge på dit ønskede hashtag på fx Instagram.

5. Sørg for visuelt materiale – billeder, grafikker og video

Giv folk noget at like og dele. Visuelt indhold klarer sig bedre end ren tekst på sociale medier. Med en app som Instagrams Boomerang kan du lave dine egne gifs, på canva.com kan du lave simple grafikker, og med en smartphone kan du tage glimrende fotos og optage korte videoer. Husk at øvelse gør mester.

6. Del ud af bogen

Lav blogindlæg med uddrag af bogen. Dem kan du lægge på din hjemmeside og så dele på sociale medier, eller lægge dem direkte på en blog på Linkedin eller som en lang Facebook-opdatering. Det skaber interesse for produktet og kan gøre folk nysgerrige på mere.

7. Brug andres kanaler

Hvem kunne være interesseret i at dele noget om det emne, som din bog handler om? Kan du lave en kort video til det lokale bibliotek, give et uddrag af bogen til et fagblad, eller kan du finde nogle ambassadører, som vil anbefale bogen i deres netværk? Alt aktivitet behøver ikke foregå på dine egne profiler.

Eksempel: BoD-forfatter Kay Xander Mellish blogger om sine udgivelser på sin LinkedIn-profil. Desuden benytter hun sit LinkedIn-summary og baggrundsbilledet til at promovere sine bøger.  

8. Hold øje med hvad der bliver skrevet om dig

Brug den gratis service Google Alert til overvågning og hold selv øje med dit hashtag på Instagram og Twitter. Har du budget til betalt overvågning, så er det en god hjælp.

9. Når du får omtale

Når din bog bliver omtalt på sociale medier, er det en god mulighed for at gå i dialog med dine læsere. Giv likes og skriv kommentarer, når folk omtaler din bog. Samtidig er det en god måde for dig at få feedback om bogen på. Svar også på de kritiske kommentarer, og husk altid at holde en positiv tone.

10. Brug for digital detox?

Anvend sociale medier til at finde inspiration, gå i dialog med andre samt til at opbygge dit personlige brand og få bogen ud over rampen. Men undgå at bruge Facebook og andre sociale medier som overspringshandling. Det er dyrebar tid, som du skal bruge på at skrive dine bøger. Så beslut dig for, hvornår du går på sociale medier og sæt regler op for dit forbrug af sociale medier, hvis du synes, det tager for meget af din tid.

Bild

Astrid Haug

er forfatter til tre bøger som sociale medier og har over 10 års erfaring med digital kommunikation. Hun har i mange år arbejdet som rådgiver inden for politik og har i dag sin egen virksomhed, hvor hun rådgiver virksomheder og organisationer om strategisk brug af sociale medier.

Læs mere på forfatterens hjemmeside