3 tips til at øge dit bogsalg med stærke metadata

Et hyppigt stillet spørgsmål af forfattere er: Hvordan øger jeg mit bogsalg? Få 3 tips her!

Lær i denne artikel, hvordan du kan forbedre din bogs metadata og dermed øge dit bogsalg. Vi forklarer dig, hvad metadata er for en størrelse, og giver dig tips til, hvordan du selv kan arbejde med dem til din egen bog.

1. Lær først og fremmest begrebet metadata at kende

Metadata til at øge bogsalg

Hvad er metadata når vi snakker bøger?

Hvad ligger der bag det abstrakte begreb metadata? Egentlig er det ganske enkelt: Metadata er data, der indeholder information om andre data. I forhold til bogmarkedet betyder det, at metadata er alle de data, der hjælper med at sælge dine bøger. Derfor kan du, ved at fokusere på din bogs metadata, øge dit bogsalg. Især oplysninger om forfatteren, en beskrivelse af bogens indhold, en god titel, et tiltalende omslag, varegruppe og angivelse af genre og evt. undergenre er vigtige metadata, som du selv har indflydelse på.

Selv om emnet metadata ved første øjekast virker lidt kompliceret, har forskellige undersøgelser i de senere år vist, at det godt kan betale sig at sætte sig ind i det: Jo mere komplette metadataene er, jo større er salgssuccesen. Fx viser Niels Book US Study at bøger med komplette metadata i gennemsnit sælger 75% sælger bedre end bøger med mangelfulde metadata. Så hvis du vil øge dit bogsalg, er metadataene en vigtig spiller!

Metadata i myBoD

I vores online-platform myBoD kan du indtaste alle disse metadata, når du opretter din titel og gør den tilgængelig for læsere i onlineshops og boghandlere. Alt dette angiver du i dit bogprojekt under trin 3, “Kataloginfo”, i myBoD.

2. Forstå betydningen af metadata i boghandlen

Bøgernes metadata er både vigtigt for den stationære boghandel og onlineboghandlere. I den stationære boghandel er metadataene et vigtigt grundlag for sortimentsudvælgelse samt salg af bøger og e-bøger. Online er bøgernes metadata afgørende for, om potentielle læsere kan finde frem til bogen, fx via bestemte søgeord, filtre ift. genre eller tema. Især når det gælder e-bøger og bøger tilgængelige online, er bogens metadata vigtige for at fange læserens opmærksomhed, idet den fysiske købsoplevelse udelades.

Der er ingen tvivl om, at et succesfuldt bogsalg afhænger af flere variabler, fra forfatterens hjemmeside til pressearbejde, oplæsninger, reklamemateriale og anmeldelser. Men med interessevækkende metadata, som en god beskrivelse af bogen, et tiltalende cover og et godt forfatterportræt vil du som forfatter forbedre din titel, dine bøger vil blive bedre fundet og linket til, og dermed opnå højere placeringer i søgemaskinerne og potentielt øge dit bogsalg.

3. Tænk som dine læsere, hvis du vil øge dit bogsalg

For at hjælpe læserne med at finde dine bøger så hurtigt og nemt som muligt, skal du tænke på de kriterier, læserne bruger til at søge efter bøger, og hvad læserne lægger vægt på. Tag dig derfor god tid til at tilføje følgende metadata i myBoD:

Tiltalende omslag

Tænk på, at omslaget er bogens førstehåndsindtryk. Det kan være afgørende for, om en læser har lyst til at vide mere om din bog, eller går videre til næste. BoD tilbyder hjælp til omslagsdesign enten via vores skabeloner i easyCover i myBoD eller et premium-cover, som bliver designet professionelt ud fra dine ønsker.

Spændende titel

Sammen med omslaget er titlen og evt. undertitlen din bogs visitkort. Brug tid på at finde en kort og fængende titel, der afspejler dit indhold godt og vækker læserens interesse. Meget generelle titler som “Kærlighed” eller “Mordet” vil ikke blive fundet så let.

Interessant bagsidetekst

Du har meget få tegn til rådighed til bagsideteksten. Derfor skal du opsummere indholdet af din bog på en sådan måde, at man får lyst til at læse videre. Undgå komplicerede sætninger, gør læseren nysgerrig på hele bogen, og gør det klart, hvad der gør din bog til noget særligt. Start evt. med en appetitvækker i form af et citat fra bogen.

Forfatterinformation

Brug dit CV til at identificere dig selv som ekspert inden for et bestemt område, når du udgiver en fagbog. Eller skriv en kort tekst om dit forfatterskab, hvis du udgiver en skønlitterær bog. Interessante forfatteroplysninger hjælper også læserne med at beslutte sig for at købe din bog. Men vær forsigtig: Tænk over, hvad du vil offentliggøre om dig selv.

Genre og undergenre

Disse hjælper læseren med at klassificere din bog, og de bruges af grossister og onlineshops til katalogisering og søgbarhed i rubrikker såsom angivelse af genre og varegruppe (fx skønlitteratur, spænding, samtidslitteratur).

Anmeldelser

Hvis der allerede findes positive anmeldelser af din bog i aviser, blogs, radio osv., så send dem til os via e-mail (info@bod.dk), så vi kan tilføje anmeldelserne i din forfatterprofil. Du kan også opfordre læsere til at skrive en anmeldelse af din bog, når de har læst den. Gode anmeldelser kan øge dit bogsalg. En anden ting du kan gøre, er, selv at opsøge potentielle anmeldere. Hos BoD sender vi et gratis anmeldereksempler, hvis en anmelder (journalist/blogger el. lign.) ønsker det.

Vil du vide mere om bogens metadata? Find en checkliste her.

Hvis du vil dykke endnu mere ned i, hvordan du konkret kan arbejde med din bogs metadata, anbefaler vi at du tager et kig på dette blogindlæg: Metadata og varegrupper – checkliste til din bogs synlighed

Forfatter

Liv Grønborg

Liv er ansvarlig for BoDs online markedsføring og kommunikation i Danmark og har bl.a. fokus på BoDs sociale medier, nyhedsbreve og blog. Derudover hjælper hun forfattere i udgivelsesprocessen gennem kundeservice. Liv er en passioneret fotograf og kommunikatør, der elsker at inspirere forfattere gennem både billeder og tekst.

Flere artikler

Skriv et svar

*Obligatorisk felt