Udgiver du bøger i eget regi som selvudgiver, men går med drømmen om at lave dit eget forlag? Vil du gerne puste nyt liv i gamle klassikere, udgive danske debutanter og digtere? Måske udlever du allerede drømmen og driver din egen forlagsvirksomhed? Uanset hvor du befinder dig, kan du forhåbentlig have glæde af denne artikel. Du kan bl.a. møde tre mindre forlag eller mikroforlag, som med stor succes har integreret Print-on-demand eller digitaltryk i deres udgivelsesstrategi.
Print-on-demand eller PoD
Hos BoD laver vi ren Print-on-Demand. Det betyder, at vi først trykker på bestilling. Dermed slipper I for at investere i et dyrt førsteoplag og for lageromkostninger. Ikke alene trykker vi bøgerne, vi tilbyder bogopsætning, omslagsdesign, korrekturlæsning, redaktion og meget mere – til fornuftige og gennemskuelige priser.
Der er en tendens til udelukkende at betragte Print-on-demand eller PoD som et trykkeri eller en måde at trykke på. En række teknologier og maskiner, der gør det muligt at trykke i små oplag, som modpol til offset-tryk.
Men faktisk består ægte Print-on-demand af kombinationen af produktion af små oplag – helt ned til et enkelt eksemplar ad gangen – og et omfattende distributionsnetværk.
Med PoD eller Print-on-Demand kan man dels imødekomme læsernes interesser og f.eks. udgive ny, smal litteratur, genudgive ældre titler og bevare rettighederne. Helt uden risiko. Titlerne registreres i boghandlen og distribueres i alle relevante salgskanaler og trykkes først i det øjeblik, der også foreligger en bestilling.
Der er ingen grund til at gå på kompromis med titelkataloget, og man skaber samtidig nye indtjeningsmuligheder.
Titlerne bliver aldrig udsolgte og kan via et omfattende distributionsnetværk bestilles til hver en tid.
Oversigt over fordelene
- Det hele samlet ét sted
- Ren Print-on-demand i højeste kvalitet, i helt små oplag fra 1 eksemplar.
- Brugervenlig platform med statistikker over salg
- Enkel katalogisering, udgivelse og distribution
- Overskuelige og gennemsigtige priser
- Bestem selv avance pr. solgt eksemplar
- Ingen faste eller løbende udgifter
- Udgifter til tryk opstår først i det øjblik, at bogen er købt og bestilt af boghandlen eller af dig som forlag
- Ingen udsolgte titler
- Enkel opdatering af indhold
- e-bogskonvertering og distribution
Omfattende distribution
Enhver titel, som udgives med BoD, bliver, hvis ønsket, automatisk registreret i Bogportalen. Hvis I ønsker det, kan I også selv stå for registreringen af jeres titler i Bogportalen. Dermed er titlerne tilgængelige på hele det danske bogmarked og i alle relevante onlineshops, og bestillinger, der modtages herigennem, trykkes, pakkes, sendes og fordeles via DBKs distributionssystem i løbet af få dage.
Udover det danske distributionsnetværk arbejder vi sammen med talrige internationale distributionspartnere. Sæt f.eks. gang i jeres internationale salg ved at gøre jeres bøger tilgængelige i USA, Canada, Storbritannien, Australien, Indien, Brasilien og Japan!
Jeres titler kan også komme ud på et større europæisk marked via vores salgskanaler i f.eks. Tyskland, Frankrig, Spanien og i de nordiske lande.
Miljøvenlig produktion
Samtidig er der tale om en meget ressourceskånsom produktionsmetode. Der trykkes ikke flere bøger end, der er brug for. Hos BoD har vi en omfattende energipolitik og arbejder med biologisk nedbrydelige pakkematerialer samt FSC-certificeret papir. Vi efterser og udvikler til stadighed vores produktionsprocesser for at gøre dem så bæredygtige som muligt. Du kan læse mere om denne proces her.
De følgende tre forlag har et vidt forskelligt udgivelsesprogram eller fokus, men fælles for dem er, at de alle har bygget deres forlagsaktiviteter op omkring Print-on-demand.
En klassiker vender tilbage til boghandlen
Maikki Harjanne er en af Finlands mest populære børnebogsforfattere. Allerede i 1970erne skabte hun den lille pige Minttu, som er hovedperson i den finske børnebogsklassiker af samme navn. Den første Minttu-bog blev udgivet i 1978 og var revolutionerende på det tidspunkt, da den handlede om hverdagslivet.
Alligevel endte de første 9 Minttu-bøger med at være udsolgt i årevis. Forfatteren ville gerne have dem genoptrykt. Men først da hun havde fået rettighederne til bøgerne tilbage og henvendt sig til det lille forlag Ntamo, skete der noget.
Da der ikke fandtes noget digitalt arkiv, scannede BoD bøgerne, og forlaget var i stand til at genudgive bøgerne i slutningen af 2013.
Hurtig reaktion på læserfeedback
I første omgang blev bøgerne trykt på 90 g papir for at reducere trykkeomkostningerne og holde salgsprisen lav. Men den tyndere papirkvalitet var usædvanlig for billedbøger og mødte kritik.
Der var ikke trykt et stort oplag. Bøgerne var digitaliserede og blev trykt på bestilling lidt efter lidt. Derfor var det nemt for forlaget at imødekomme læsernes forventninger og ændre papirtypen allerede efter et par måneder.
Eksemplet illustrerer, hvor hurtigt og fleksibelt et forlag kan reagere på markedet eller læsernes feedback med Print-on-demand.
Ntamo identificerede et behov, som den oprindelige udgiver ikke så, og genudgav de udsolgte titler og sikrede dermed også rettighederne.
Markedsniche bæres frem digitalt
Edition Riedenburg er et lille østrigsk forlag, der drives som et one-woman show af den visionære forlægger Caroline Oblasser.
Alle titler produceres fra start til slut som Print-on-demand.
Oblasser startede sit forlag i 2007 efter at have fundet en specifik markedsniche med interesse for graviditet, aborter og hjemmefødsler. Lidt efter lidt har hun udvidet sit katalog af permanent tilgængelige titler. Det dynamiske forlags katalog omfatter f.eks. også børnelitteratur og essays om forældreskab.
Undervejs har fokus altid været at tilfredsstille læsernes behov for den smallere litteratur uden at løbe nogen risiko som forlag.
Med PoD sikrer hun, at forlagets titler altid er tilgængelige og aldrig går ud af tryk.
Mikroforlagets strategi
Mikroforlaget Apuleius Æsel udgiver skønlitteratur, primært prosa. Forlaget drives af ægteparret Viveca Tallgren, cand. phil. i spansk og freelanceskribent, og Sten Jacobsen, cand. mag. i samfundsfag og historie.
Forlaget er opkaldt efter den romerske forfatter Apuleius (2. Århundrede e. Kr.), som i sin roman Det gyldne æsel lod sin hovedperson Lucius forvandle til et æsel ved uforsigtig omgang med trolddom. Herefter var han tvunget til at opleve Romerriget i æselperspektiv.
Den klassiske fortælling afspejler forlagets fokus på at udgive litteratur som ved sin handling og sit perspektiv forvirrer og dermed forvandler læseren til et væsen, der i lighed med æslet betragter verden med sit undrende blik.
Læseren kan vælge imellem papirbog og e-bog, da forlaget også udgiver e-bøger, som ligeledes oprettes og registreres via BoDs services og samarbejdspartnere. På den måde har de to forlæggere udviklet en rentabel forretningsmodel, hvor den digitale strategi udgør hovedlinjen. Sten Jacobsen udtaler:
Du kan få mere at vide om mulighederne som forlag på bod.dk på siden her.
Du er også altid velkommen til at ringe til os på +45 33378777 eller skrive til info@bod.dk.