Markedsføring af bog: Den perfekte marketing-cyklus

Hvordan du allerede i skriveprocessen starter en vellykket markedsføring.

Hvis du vil nå ud til mange mennesker med din bog, handler det ikke kun om godt indhold – markedsføring af bogen spiller også en stor rolle. Som selvudgiver er du selv ansvarlig for dette. Du kan dog altid få professionel hjælp. Hvilke fire faser bogens markedsføringscyklus indebærer, og hvad der er vigtigt i hver fase, får du overblikket over her.

Marketingcyklussens faser:
Fase 1: Skriveprocessen
Fase 2: Inden udgivelse
Fase 3: Bogen udgives
Fase 4: Markedsføringen efter bogudgivelsen

Den første fase af cyklussen handler om at skrive din bog. Og selv om du er fordybet i din historie og er i fuldt kreativt flow, giver det mening at planlægge tid til at tænke på markedsføring af bogen allerede nu. I denne fase er der fokus på indholdet, som du også kan organisere med henblik på senere markedsføring. Et vigtigt spørgsmål er: Hvad er din målgruppe? Mange forfattere tror, at deres bog i princippet henvender sig til alle – men det er en hjælp for markedsføringen, hvis man indsnævrer målgruppen.

Måske har du hørt om at udvikle en persona? En persona er en klar fiktiv person, som repræsenterer din målgruppe: Du overvejer, om det er en mand eller en kvinde, hvor gammel personen er, hvilke interesser og læsevaner personen har, og hvilke udfordringer vedkommende står over for. Jo mere konkret du definerer denne persona, jo mere kan du have den i tankerne, når du skriver. Også genren, omslagets design og valget af titel kan tilpasses personaerne.

Bogens titel er yderst vigtig i markedsføringen, især i forbindelse med læsernes søgning i fx onlineboghandlere. Hvis du finder din bogtitel på et tidligt tidspunkt, kan du undersøge, om den allerede findes. Indtast titlen i søgefunktionen hos onlineforhandlere: Så kan du finde ud af, om du skal tilpasse titlen eller måske skabe en unik undertitel, der indirekte kan bruges som salgsargument.

Det kan være en god idé, allerede inden bogens udgivelse at starte med sociale medier, som en del af markedsføringsstrategien. Det kan være en nuværende konto eller en helt ny forfatterkonto. Her kan du tage dine (kommende) læsere med bag kulissen, ved fx at dele små glimt fra skriveprocessen. Det kan være billeder eller video af din arbejdsplads, fra en skrive-workshop, du kan dele dine skrivemål eller præsentere nogle af figurerne/emnerne i bogen. Du kan altså starte relativt tidligt med at lave små teasere, der vækker interessen for bogen, allerede inden udgivelse.

Hvis du er ny på de sociale medier og har oprettet en Instagram-konto, er du måske stødt på et par udtryk, som du ikke helt kender til. Derfor har vi lavet en ABC for instagram, som forklarer alle de vigtige forkortelser og termer.

Nu er dit manuskript færdigt, og udgivelsen nærmer sig – denne fase kan være afgørende for din bogs markedsføringssucces. Det er vigtigt at huske, at der findes mange tiltag, du i princippet ville kunne gøre nu, men det er ikke sikkert, at alle er de rigtige for dig. Forsøg at danne dig et overblik over de forskellige muligheder for markedsføring, og beslut så, hvad du vil starte med. Måske kan du også udvælge nogle af tiltagene nu og gemme andre til markedsføringen af din næste bog?

Mange succesfulde forfattere får dele af deres bog læst af andre, før de udgiver den. Fordelen ved det er, at man kan få værdifuld feedback og ideelt set opbygge et fællesskab. Der findes forskellige platforme, hvor du kan udgive tekster – eller du kan “lede” efter testlæsere gennem et opslag på sociale medier. Hvis testlæserne kan lide dit indhold, ser de helt sikkert frem til udgivelsen af bogen, og du har allerede fundet dine første købere. Feedbacken vil også hjælpe dig med at forbedre din tekst – så tag den alvorligt og tilpas dine tekster, hvis det er nødvendigt.

Tænk over, hvordan du præsenterer din bog for omverdenen – både boghandlere og læsere. Ud over titel og undertitel omfatter bogens metadata også bagsideteksten og beskrivelse af forfatteren. Dem kan du bruge til at præsentere dig selv på bedste vis: Hvis du skriver en fagbog, kan du fremhæve din ekspertise her – hvis du skriver under et pseudonym, kan du være kreativ og opfinde et forfatter-CV, der passer til din bog. Metadataene indeholder også de nøgleord, der bestemmer, hvilken produktgruppe din bog bliver kategoriseret i. Det er en god idé at være så specifik som muligt her og ikke bare skrive »roman« eller »krimi«. Jo mere specifikt du præsenterer din bog, jo større er chancen for at opnå de højeste søgeplaceringer for det pågældende emne/område. Igen: hav dine personaer og målgruppen i mente.

Der er som nævnt et stort potentiale i at markedsføre din bog på de sociale medier. Du kan tage folk med dig i alle faser af processen, holde dem opdateret og give dem appetit på din bog. Det kan fx gøres med en “cover reveal”, dvs. en spændende afsløring af bogens omslag. Om det passer dig, og om du har det fint med selv at stå foran kameraet (gerne i videoer), er selvfølgelig op til dig, men det giver tit de bedste resultater. I kombination med de sociale medier kan det være en god idé at have en professionel hjemmeside, som du kan linke til fra dine konti.

Du kan også allerede inden bogens udgivelse gøre brug af et af de mere klassiske, men relevante, markedsføringstiltag, og lave en pressemeddelelse om din bog. Den bedste måde at gøre det på er at kontakte den lokale presse, fx den lokale avis i din hjemby. I bedste fald kan du også få den lokale boghandel til at interessere sig for din bog, ved bl.a. at gøre opmærksom på, at din titel er at finde i lokalavisen.

Lav en seddel/flyer med en oversigt over alle vigtige oplysninger om bogen – du kan fx bruge den til at give forhandlere, bloggere eller pressen. Inkluder nogle af bogens vigtigste metadata:

  • Bogens titel og undertitel
  • Forfatter
  • Billede af omslaget
  • Genre og målgruppe
  • Kort beskrivelse
  • Salgsnoter/særlige salgsargumenter
  • Hvis tilgængelig: Citater eller anmeldelser
  • Individuelle særlige kendetegn
  • Udgivelsesdato, antal sider, format, pris
  • Oplysninger om køb og tilbagevendende kunder
  • Kort forfatterbeskrivelse

Gode anmeldelser er et stærkt salgsargument over for mange læsere, og kan derfor hjælpe med at din bog bliver solgt. Bogbloggere er her et værdifuldt kontaktpunkt, men husk, at de også bliver kontaktet af mange andre forfattere og forlag. Så brug tid på at undersøge, hvem der passer til netop dig og din bog, og formuler en personlig henvendelse – det vil øge dine chancer for succes.

Fase 3 begynder umiddelbart efter udgivelsen, hvor der igen åbnes op for nye muligheder for markedsføringen af bogen. Du kan fx tilbyde en særlig billig introduktionspris for e-bogsudgaven af din bog – mange læsere gør nemlig deres køb afhængigt af prisen, især når det drejer sig om ukendte forfattere.

Hvis du ikke har haft nogen testlæsere endnu, og der ikke er kommet nogen anmeldelser af din bog på forhånd, kan du tage fat på det nu: Der er mange platforme, hvor boganmeldelser dukker op, så prøv gerne at få folk til at blive begejstrede for din bog og henvis til at de kan lave en boganmeldelse. Det er vigtigt, at det er ægte anmeldelser – forfalskninger bliver som regel hurtigt afsløret. BoD hjælper dig med din bogmarkedsføring og dit pressearbejde ved at sende gratis anmeldereksemplarer til journalister, litterære bloggere eller SoMe-anmeldere med stor rækkevidde og relevans.

Du kan fortsætte med at investere tid og energi i pressearbejde. Ud over de lokale medier, som ideelt set allerede har rapporteret om udgivelsen af din bog, bør du også undersøge, hvilke medier der passer godt til dit emne. Der findes så mange forskellige medier (både online og offline) i dag, at du helt sikkert kan finde den rigtige niche for din bog. Du behøver ikke at være afhængig af stor dækning og skrive til store magasiner – måske er en podcast, der passer til emnet og målgruppen, meget mere relevant og effektiv?

Annoncer på sociale medier kan også være et effektivt værktøj til din bogmarkedsføring: Du kan styre dem meget præcist og finde ud af, hvilken annonce der har størst succes, selv med små budgetter. Der findes videotutorials, som forklarer præcis, hvordan det fungerer.

Og selv efter udgivelsen kan du bruge de sociale medier til at markedsføre din bog. Vov at hylde din bog her, og bliv synlig som forfatter. En måde at gøre det på er ved at følge andre forfattere eller bogelskere, kommentere indlæg og dele din mening – det vil gradvist gøre dig synlig på denne scene. Hvad angår dit eget indhold, kan du kigge på succesfulde forfatteres konti (eller andre personer, hvis indhold du kan lide) og se, hvad der fungerer godt og måske passer til dig og din målgruppe.

Din bog er ude i verden, og du har allerede gjort meget for at gøre opmærksom på den. I fase 4 er der igen fokus på markedsføring – bogen er udgivet og du kan nu lægge din fulde energi i at få den ud over stepperne!

Du kan arbejde videre med fx Instagram- eller Facebook-annoncer (eller eksperimentere med forskellige formater), og du kan forsøge at opnå yderligere presse- eller bloganmeldelser. Din markedsføring er ikke begrænset til at skulle foregå direkte efter udgivelsen – måske der også er en passende årstid, en begivenhed eller lignende, som din bog passer særligt godt ind i? Overvej anledninger, hvor en henvisning til din bog virker naturligt.

Et andet markedsføringstiltag for din bog, som du kan overveje efter udgivelsen, er at trykke særlige udgaver. Måske din bog skal udkomme i en hardcover-version med læsebånd og smudsomslag? Eller den bog, du lige har udgivet, er fjerde bind i en serie, og det ville være fantastisk at sælge bind 1 til 3 i en antologi? Lad kreativiteten råde her, og tænk over, hvordan du kan præsentere din bog.

Bogmesser er også en god mulighed for at markedsføre din bog efter udgivelsen. Her kan du komme i kontakt med mennesker, udvide dit netværk, tale om din bog og samle inspiration til yderligere tekster. Selvom udbuddet af produkter på de store messer er enormt, og det er svært at få meget opmærksomhed om sin bog der, kan man som person gøre opmærksom på sig selv i samtaler og på den måde få en vis synlighed. Derudover kan man finde mindre bogmesser eller events, som kan være nærmere rettet din målgruppe, og hvor konkurrencen ikke er nær så stor.

Forfatter

Julia Allmann

er freelancejournalist og bogforfatter. Hun elsker gode tekster og historier, især dem, der kan gøre en forskel. Hun bor i Köln med to børn og nyder at skrive om bæredygtighed, sociale spørgsmål og kvindelig empowerment – og om at skrive i sig selv. Privat læser hun gerne fagbøger om personlig udvikling og underholdende romaner for at skabe balance i tilværelsen.

Oversat og redigeret af Liv Grønborg

Skriv et svar

*Obligatorisk felt