Af forfatter Charlotte Heje Haase
Du har nok klikket på denne artikel, fordi du er ved at skrive en bog eller drømmer om det. Måske har du tænkt på den i årevis. Måske har du skrevet dig ind i blindgyder og er gået i stå. Måske har du lavet så stram en struktur og synopse, at al lyst til at skrive den, er forsvundet. Eller den fungerer men mangler en puls. Måske kan du slet ikke komme i gang, fordi det virker helt uoverskueligt. Det er helt almindeligt! Men her bliver du klædt på til at komme mere sikkert (og sjovere) i mål med din bog, og danne dig et overblik over din bogs struktur.
I denne blogartikel får du 3 redskaber til, hvordan du kan få din bog i mål:
1. Hvad handler din bog i virkeligheden om?
2. Skriv din bogs bagsidetekst
3. Post-its-metoden: Lav en fleksibel ruteplan for din bogs struktur
Afsæt 20 minutter til hver øvelse, og så er du virkelig godt klædt på!
100 sider – og den røde tråd?
For ja, det kan virke uoverskueligt at skulle skrive 100 sider, der på en eller anden måde skal hænge sammen, pege fremad efter hvert kapitel og ende i klimaks eller en forløsning. Du kan ikke bare tage rygsækken på og begynde at gå uden at vide, hvor du skal hen, og bare håbe på det bedste. Du har brug for et kort, så du ikke farer vild.
Bliv ikke fristet af en plotstrategi-GPS, hvor du bliver dirigeret og må følge en rute blindt uden selv at have mulighed for at undersøge eventuelle småstier, der kan være smutveje eller magiske åbninger. Hvor din rejse bestemmes udefra.
Her får du derfor 3 geniale redskaber, der kan hjælpe dig til at holde kursen for din bogs struktur og lave dit unikke kort, men samtidig giver plads til magi og din kreativitet.
1. Hvad handler din bog i virkeligheden om?
Kom ind til kernen først
Du har formentlig gjort dig en masse tanker om, hvad der skal ske i din bog. Hvis det er en fagbog, så har du tænkt over, hvad du gerne vil fortælle i bogen. Hvilken viden, der skal formidles. Skriver du selvbiografisk roman, en memoir, har du skåret ind til et tema i dit liv, som denne bog skal fokusere på (fx at blive mor, at miste en elsket, at være afhængig af stoffer). Er det en roman, har du formentlig tænkt over, hvad der skal ske i bogen. Dit plot.
Men det er her mange forfattere farer vild. Når vi starter med handlingen eller vidensformidlingen eller et tema uden at spørge os selv om, hvad den egentlige fortælling er.
20 minutters øvelse
Så svar på dette: ”Det kan godt være, at min bog handler om … Men hvad den i virkeligheden handler om er …”
Det er en meget simpel øvelse, men måske den vigtigste, du kan lave overhovedet. Og bliv ved indtil du er inde ved kernen. Skriv gerne i en notesbog, hvis du har brug for lidt mere frie rammer. Eller indtal det på din telefon.
Det kan godt lyde meget klichefyldt, men det er ok. Fx: ”Det kan godt være min bog handler om at blive mor første gang, men hvad den i virkeligheden handler om er at lytte til sin intuition.” Eller: ”Det kan godt være, at min bog handler om en pige i 8. klasse, der har det svært, men hvad den i virkeligheden handler om, det er hvordan man kan finde styrke og hjælp, når man bliver mobbet.”
Din bogs hjerte eller budskab
Når du har arbejdet med denne formulering, og den står helt skarp, fylder den oftest ikke mere end tre linjer. Det er din bogs hjerte. Vi kan også kalde det din bogs hvorfor, budskab eller underliggende ønske eller pointe. Du behøver ikke sige dette højt til dine læsere eller moralisere, men når du har fat i denne del, så har du altid en bevidsthed om, hvad den underliggende intention er for din bog. Det er også en påmindelse i forhold til din karakters udvikling/afvikling.
2. Skriv din bogs bagsidetekst
Start baglæns
Hvis det at skrive en synopse gør dine øjenlåg tungere, og du føler dig sendt tilbage til folkeskolen eller de videregående uddannelser, så bare ret dig op. Denne øvelse er ofte mere effektiv og sjovere og vil gøre de næste skridt meget lettere. Når du har fat i, hvad det er, du i virkeligheden vil med bogen, så kan du lave denne øvelse, som blandt andet forfatter Mette De Fine Licht fra Skriveværkstedet anbefaler.
Skriv din bogs bagsidetekst FØR du begynder at skrive selve bogen. Ja, det lyder virkelig bagvendt, men det kan gøre en kæmpe forskel i forhold til, at du får klarhed over, hvad du vil med bogen.
20 minutters øvelse
- Skriv ti linjer om, hvad bogen handler om.
- Skriv så hvad bogen i virkeligheden handler om (Dette er en fortælling om…). Dette gør den almenmenneskelig og hæver den fra en fortælling til noget universielt, som læseren kan identificere sig med eller lokker ind.
- Skriv tre linjer om dig. Hvem er du, evt. hvad laver du?
Når du kommer længere i skriveprocessen, kan du tilføje et lille uddrag fra bogen øverst, der lokker læseren ind og minder dig om bogens stemme og tone.
3. Post-its-metoden: Lav en fleksibel ruteplan for din bogs struktur
Anskaf karton og post-its
Nu er du klar til at lave en form for ruteplan. Nu ved du nemlig, hvad din dybe intention er, og hvad bogen handler om. I stedet for at sidde med en a-z kapitelstruktur i et word-dokument, så kan denne metode være en kæmpe hjælp, da du hurtigere kan få overblikket og rykke rundt.
Anskaf post-its i to forskellige farver og et stykke karton eller A3 papir, du kan hænge op i dit skriverum.
I dette eksempel er gule post-its for kapitel/vendepunkt og pink for de scener eller pointer, der skal være plads til der.
20 minutters øvelse
Tidslinje
Tag et blankt stykke A3 eller karton, læg det vandret og lav en linje på tværs. Skriv start helt til venstre og slut til højre.
Bogens start
Hvor skal du starte, hvilken scene eller viden (fagbog) skal dine læsere møde først? Hvad lokker ind, fanger og giver lyst til videre læsning? Din start er vigtig.
Skriv det i stikord på en pink post-it.
Hvad skal du vise eller fortælle? Er der flere post-its så skriv det i en lodret linje under startpunktet.
Bogens slutning
Ved du, hvor din destination er? Undersøg, hvordan din bog skal ende. Find frem til en bestemt scene eller pointe. Skriv det på en pink post-it og sæt det ved slutningspunktet.
Det kan være rigtig nyttigt at afdække dette nedslag ret tidligt. Måske er du ikke helt afklaret, så sæt flere mulige slutninger ned – en post-it hver i en lodret linje ned.
Stephen King ved fx kun, hvor hans historie starter og slutter, har han udtalt. Og derfra har han råderum til at skrive og lade historien udfolde sig. Vi vil dog godt have lidt flere pejlemærker at bevæge os indenfor her.
Nedslag
Undersøg de 5-7 største nedslag og vendepunkter for personerne, der er vigtige for fortællingens fokus. Hvis det er en fagbog, så de vigtigste pointer. Skriv dem på gule post-its på den vandrette linje mellem start og slut. Hvis et af punkterne er ”Fyringen”, så lav herunder nogle post-its i en lodret linje med scener/pointer der viser dette. Disse post-its er pink.
Når du har arbejdet med denne oversigt, kan du lettere få et overblik over din bogs kapitler og folde ud, hvad de skal rumme. Og når du så har skrivetid, kan du snuppe en pink post-it og skrive på den og lave et hak.
Gentagelse af øvelsen
Denne øvelse kommer du til at justere og skrive til løbende. Post-its-metoden hjælper med dit flow, overblik over din bogs struktur og påmindelse af fortællingen. Du får også lettere øje på nye ideer, der ikke hører til i denne bog.
Du kan altid gøre det mere detaljeret med farvekoder for fx handling, forandring, scene, ekspert osv.
God fornøjelse med din bogs struktur!
Rigtig god fornøjelse med at prøve disse tre redskaber af, for at få styr på din bogs struktur.
Det er tid, der er godt givet ud, og som hjælper dig med overblik og at få det frem, som du godt vil fortælle.
På denne måde har du mulighed for at sætte en retning og vide præcis, hvor du skal hen, men også være åben for skrivningens magiske nye stier.
Forfatter
Charlotte Heje Haase
Charlotte Heje Haase er forfatter og skrivementor på www.bareskriv.dk og har stor erfaring med at hjælpe forfattere med at holde sig skrivende.
Se også Charlottes andet blogindlæg på BoDs blog:
Skriveblokering! Er du gået i stå midt i dit manuskript?