Du kan ikke vide på forhånd, om nogen foretrækker at læse din bog i trykt form eller som e-bog, og det afhænger i høj grad af individuelle præferencer. Én ting er sikkert: Når du først har gjort dig umage med at skrive en bog, bør du udgive den på så mange forskellige måder som muligt – også som e-bog. Kombinationen af trykte og e-bogsversioner giver flere fordele og kan øge din rækkevidde betydeligt. I dette blogindlæg lærer du alt, hvad du behøver at vide om at oprette og distribuere din e-bog.
Hvorfor udgive en e-bog?
E-bøger har vigtige fordele i forhold til trykte bøger: De kan nemt læses på en e-læser, tablet eller mobiltelefon, sparer plads og fylder ikke hylderne derhjemme. Selvom der stadig er mange mennesker, der ønsker at holde en “rigtig” bog i hænderne, mens de læser, vokser markedet for e-bogslæsere. Det betyder, at du med en e-bog kan nå ud til mange mennesker, der ellers ikke ville købe en trykt bog – for eksempel fordi de skal på ferie og ikke ønsker at have så meget bagage med. Tilgængelig læsning spiller også en rolle her: Med en e-bog kan læserne fleksibelt justere skriftstørrelsen og baggrunden eller endda få bogen læst højt for dem.
En e-bog giver dig derfor muligheden for at øge salget af din bog. Samtidig er omkostningerne lavere, fordi der ikke er noget trykarbejde involveret, og udgivelsesindsatsen er minimal: Når du har forberedt dit manuskript, inklusive omslag og indvendigt layout, til trykning, kan din e-bog hurtigt oprettes. Med BoD har du altid mulighed for at oprette en e-bog gratis ud over den trykte version, når du udgiver din bog. BoD står endda for konverteringen, så du ikke har ekstra arbejde forbundet med udgivelsen af e-bogen.
6 fordele ved en e-bog:
- Mobilitet og pladsbesparelse: Uanset om du rejser eller er i hverdagen, erstatter en e-bogslæser hele bogreoler. Du kan altid have hele dit bibliotek med dig – uden at slæbe rundt på det.
- Lav pris: Da der ikke er nogen omkostninger til trykning, opbevaring eller forsendelse, er e-bøger normalt betydeligt billigere. Dette er især fordelagtigt for ivrige læsere.
- Tilgængelig med det samme: Et enkelt klik er alt, hvad du behøver – og din nye bog vil være på din enhed på få sekunder. Ingen ventetid, ingen forsendelse, ingen omvej til boghandlen.
- Brugerdefinerbar skærm: Skriftstørrelse, baggrundsfarve og lysstyrke – alt kan justeres efter dine behov. Ideel til personer med dårligt syn eller til læsning i svagt lys.
- Bæredygtigt forbrug: Selvom en e-bogslæser forårsager engangs CO₂-udledning, sparer den ressourcer på lang sigt – især hvis den bruges ofte.
- Tilgængelighed: Mange enheder tilbyder højtlæsningsfunktioner eller er kompatible med skærmlæsere – en reel fordel for personer med synshandicap.
En e-bog er ikke kun praktisk, men også inkluderende, bæredygtig og fremtidsorienteret. Det er værd at udnytte dens muligheder fuldt ud – for dig og dine læsere.
Vil du have direkte besked om nye blogindlæg? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev der udkommer 1-2 gange om måneden.
De vigtigste trin i e-bogsudgivelse
Uanset om det er en trykt bog eller en e-bog, er det første skridt at få indholdet rigtigt. Du skriver dit manuskript, udvikler din egen skrivestil, skaber overbevisende karakterer. Når teksten er færdig, er de næste trin at få redigeringog korrekturlæsning. Dette vil sikre, at din bog er fri for fejl, logiske uoverensstemmelser eller grammatiske fejl.
Dernæst er det tid til omslagsdesignet: Selv med e-bøger bliver mange potentielle købere overbevist af det første indtryk af bogen – altså omslaget. Et godt og professionelt designet omslag øger dine salgschancer enormt. Her kan du hentehjælp fra professionellefor at give det bedst mulige udgangspunkt for din bog og e-bog. Det samme gælder for det indvendige layout – her er det vigtigt, at der er styr på bådetitelbladeog bogblokdesign. Når du er tilfreds med både din bogs indre og ydre, og er klar til udgivelse, så kan din e-bog sendes ud i verden!
Så, rækkefølgen er (groft sagt):
- Manuskript
- Redigering og korrekturlæsning
- Bogens omslag
- Bogens layout
- Udgivelse
Skal man både udgive en trykt bog og en e-bog?
Vi har allerede været inde på, at der er forskel på, hvad læserne foretrækker i forhold til tryk vs. digital bog. Derfor vil det at tilbyde begge muligheder sikre de bedste salgsmuligheder.Udgiver du din bog med BoD?Så kan vi oprette e-bogen samtidig med, at du udgiver en trykt bog: Med udgivelsespakkerne BoD Publish, Publish Plus og Publish Premium har du mulighed for at udgive din e-bog gratis. Med udgangspunkt i din trykfil opretter vi en e-bog, der er optimeret til distribution på tværs af alle platforme og kendte onlineshops.
Ved at udgive en trykt bog og e-bog sammen, kan du imødekomme alle læseres behov og udnytte de forskellige muligheder fra begge verdener.
Distribution og rækkevidde af e-bøger
Din e-bog vil blive udgivet online på alle større platforme – herunder Saxo.com, Apple Books og Google Play. Din e-bog vil ikke kun være tilgængelig i Danmark – den vil også blive distribueret i 30 europæiske lande samt Canada, USA og andre internationale lande. Du kan også øge din bogs synlighed ved at komme på eReolen til udlån. Uanset hvad, når din bog potentielt ud til rigtig mange læsere.
Sådan bestiller du din e-bog fra BoD
Vi konverterer din e-bog professionelt og gratis baseret på de data, du har uploadet til din trykte bog. Vi sørger for, at indholdet er optimalt forberedt til alle læseenheder. Vores interne kvalitetskontrol sikrer, at din e-bog overholder lovkrav og opfylder bogbranchens forskellige krav.
5 trin til din egen e-bog:
- Start et bogprojekt: Vælg et af vores tre udgivelsesprodukter. Den gratis e-bog er allerede valgt til dig i myBoD.
- Projektafslutning: Når du har godkendt udgivelsen, kan du læne dig tilbage og slappe af. Din e-bog vil nu blive konverteret af BoD (typisk ventetid: 2-3 uger).
- Kvalitetskontrol: Vores interne kvalitetskontrol sikrer, at din e-bog lever op til bogbranchens krav.
- Udgivelse: Din e-bog vil få sit eget ISBN og vil blive udgivet af BoD hos alle større forhandlere.
- Omsætning: For hver solgt e-bog modtager du et forfatterhonorar på 70% af nettoprovenuet hver tredje måned.
Vigtigt: Meget illustrerede bøger, komplekse layouts, fagbøger med tabeller og formler og public domain-indhold er ofte ikke egnet til konvertering af e-bøger. For mere information, se vores side ome-bøger.
Priser: Hvor meget bør din e-bog koste?
Da der ved e-bøger ikke er nogle tryk- og forsendelsesomkostninger, sælges e-bøger normalt til en betydeligt lavere pris end en trykt bog. Som forfatter kan du selv bestemme, hvor høj du sætter prisen, hvis du udgiver din e-bog selv –BoD-prisberegneren hjælper dig. Det er vigtigt at bemærke, at dette kun er en vejledende salgspris, hvilket betyder, at salgskanalerne selv kan sætte deres egen pris. Dog er din avance pr. salg fast udregnet ud fra den pris, du sætter, uanset den reelle salgspris i eksterne shops,.
Det kan være en stor fordel på forhånd at lave en markedsundersøgelse for at finde ud af, hvad sammenlignelige titler koster. Hvis du ligger et sted i midten, har du højst sandsynligt fundet en god pris for din e-bog.
Markedsføring af din e-bog: Sådan øger du synligheden
For at gøre din e-bog til en succes og nå ud til så mange mennesker som muligt, skal du aktivt markedsføre den. Her kan du bruge de samme metoder, som du bruger til markedsføring af en trykt bog. Der er dog nogle særlige funktioner ved e-bøger, som vi kort vil gennemgå.
Metadata er særligt vigtigt her – du bør investere god tid og energi i at optimere dem. Metadata er de oplysninger, der sikrer, at du bliver fundet i onlinesøgninger og onlinebutikker.
Metadataene omfatter:
- Titel og undertitel
- Blurb (en kort beskrivelse af bogen)
- Kort biografi om forfatteren
- Nøgleord
- Kategori/Genre
- Produktgruppe
- Salgsoplysninger
Med de rigtige metadata øger du sandsynligheden for, at din bog vises til præcis de læsere, der leder efter en bog som din. Det er vigtigt ikke at udfylde metadataene for bredt, så du ikke forsvinder i mængden. Men hvis du derimod er for specifik, kan du udelukke potentielle læsere.I et anden blogindlæg finder du mere information om, hvordan du kan øge dit bogsalg med stærke metadata.
Krav om tilgængelighed for e-bøger
Den 28. juni 2025 trådte EU’s tilgængelighedslov i kraft, som kræver, at e-bogsudbydere gør deres digitale produkter tilgængelige for folk med f.eks. synshandicap. Det betyder, at e-bøger ikke skal indeholde elementer, der kun kan bruges visuelt. For at sikre tilgængelighed for personer med synshandicap er det f.eks. vigtigt med tydelig navigation og struktur, maskinlæsbarhed og yderligere beskrivelser (alt-tekster) af billeder og tabeller.
Sådan skaber du et godt grundlag for en e-bog, der overholder tilgængelighedskravene
- Brug en klar struktur med logiske kapiteloverskrifter og afsnit.
- Sørg for tilstrækkelig kontrast mellem tekst og baggrund.
- Tilføj alt-tekst til billeder, tabeller og links.
- Undgå indlejrede (fler-niveau) eller komplekse lister.
- Undgå tekst som billeder.
- Brug punkttegn (bullet points) i stedet for ikoner til lister.
- Undgå emojis i tekster.
- Vær opmærksom på korrekt stavning og typografi (f.eks. korrekte anførselstegn, bindestreger osv.)
- Brug værktøjer som f.eks.Tilgængelighedstjek i Microsoft Word eller Adobe Acrobat Pro.
- Graden af tilgængelighed afhænger i høj grad af bogens kompleksitet og kvaliteten af trykfilerne. BoD overtager alle billed- og tabeltekster, der er inkluderet i PDF-filen.
Konklusion
Nu har du det komplette overblik og viden til at udgive din e-bog og nå ud til mange læsere over hele verden – vi ønsker dig held og lykke med din udgivelse!