Vil du gerne gøre mere opmærksom på dine bøger og dig som forfatter med en forfatterhjemmeside? Så læs med her! Vi giver dig tips til, hvordan du kan komme i gang med din egen hjemmeside, samt råd og inspiration til selve indholdet. God arbejdslyst!
Gør din hjemmeside overskuelig
Jo mere overskueligt din hjemmeside er opbygget, jo mere sandsynligt er det, at dine besøgende bliver på siden og bliver interesseret i indholdet. Led dine besøgende derhen på siden, hvor de vigtige oplysninger er at finde. Hvis du ønsker at opbygge en fangruppe, kan du fx placere en tilmeldingsformular til en mailingliste på et synligt område af forfatterhjemmesiden. Hvis du ønsker at sælge dine bøger gennem din egen online-boghandel, skal det fremgå tydeligt af siden, fx ved at der findes en indkøbskurv. Det er en god tommelfingeregel at alt på siden kan findes ved hjælp af ganske få klik. Husk at formulere korte og informative sætninger og tekster.
Hvad er dit mål med forfatterhjemmesiden?
Før du begynder at opbygge din hjemmeside, bør du overveje dine mål. Tænk over, hvad du vil præsentere, og hvad du vil fokusere på, fx salget af din bog. Dit set-up af hjemmesiden afhænger af, hvad dit mål er, men de tips, vi giver dig nedenfor, gælder for alle typer af hjemmesider.
Kom i gang med din forfatterhjemmeside
Der findes forskellige Content Management-systemer, der gør det lettere og tilbyder mange brugbare funktioner til at lave din egen hjemmeside med. Nogle er nemme at bruge, andre kræver en længere oplæring. For at du som forfatter kan koncentrere dig om det vigtigste – at skrive – vil vi gerne præsentere Jimdo for dig. Det er let at bruge til at lave en god og overskuelig forfatterhjemmeside.
Med Jimdo kan du vælge imellem forskellige layout-elementer, skrifttyper, farver osv. Dine muligheder er ubegrænsede, så det er bare med at komme i gang!
Indholdet på din hjemmeside
Der er nogle bestemte menupunkter, der er gode at have med på en forfatterhjemmeside, fx “Om mig”, “Bøger”, “Presse” og “Kontakt”. Selvfølgelig er det bare en retningslinje og til inspiration, og måske har du også helt andre punkter, der giver mening at have med på netop din forfatterhjemmeside.
Startsiden
Præsentér dig selv og dine bøger kort på hjemmesiden. Helst med et godt og interessant billede af dig selv. Fortæl læserne inden for hvilken genre du skriver, så de med det samme ved, hvad det handler om. Det er godt at tilføje oplysninger om hele indholdet, fx med korte teaser-tekster relateret til yderligere undersider.
“Om mig”
Skriv om, hvem du er – vær kreativ, overraskende, fortæl en historie. Og sørg for at de billeder, du bruger, har en høj kvalitet. Hvis du ikke har et godt foto af dig selv, bør du hellere udelade det.
“Bøger”
Præsentér dine bøger, som du har udgivet, og link til de sider, der indeholder mere information. Hvis du sælger bøger via din hjemmeside, kan du tilføje muligheden for at købe bogen her. Præsentér din bog med et stort billede på forsiden, en titel og en interessant beskrivelse. Glem ikke bibliografiske oplysninger! Det er interessant at vide for de fleste læsere, om bogen er hardcover eller paperback, hvor mange sider bogen indeholder, og hvad den koster. Hvis du sælger bogen via hjemmesiden, er det smart at tilføje anmeldelser af bogen, hvis der allerede findes nogen.
Tip! Lav en shop-widget i myBoD!
Hvis du ikke ønsker at bruge kræfter på at sælge bogen direkte fra din hjemmeside, har du muligheden for gratis at lave en såkaldt shop-widget i myBoD. På den måde kan du nemt oprette en præsentation af din bog, som du kan indsætte på din forfatterhjemmeside for at lede flere interesserede læsere direkte til bogen i BoD Bogshop.
Du kan tilpasse både farve og størrelse på shop-widgetten, så den passer til din bog og din hjemmeside, og derefter eksportere HTML-koden.
Det bedste: Salg via BoDs Bogshop giver dig 50 % mere avance end salg via andre distributionskanaler.
“Presse”
Her kan du lægge billeder og information ud om dig og din bog, som journalister kan downloade til anmeldelser.
“Kontakt”
Du bør give dine læsere muligheden for at kontakte dig. Du kan udforme en kontaktformular på din hjemmeside med nogle få klik.
Generel information
På nogle sidelayouts findes der en menu i højre eller venstre kolonne, på andre er der en footer nederst på siden. Her kan du fx indsætte links til sociale medier, tilmelding til din mailingsliste eller en kontaktknap.
Design-tips til din forfatterhjemmeside
Et smukt design er ikke kun rart at se på, det sikrer også, at de besøgende bliver på din side. Det vækker interesse og tillid til dig og dine bøger.
Tekst og typografi
Læsbarheden er det vigtigste. Lad din stil være tydelig og enkel og brug skrifter uden seriffer og brug ingen display-fonts. Hvis du bruger flere forskellige skrifter, så skal det helst være en med og en uden seriffer. Den serifløse skrift kan anvendes til fx rubrikker og den med seriffer til teksten. Jimdo har et stort udvalg af Google skrifter, som er indstillet på forhånd og frit kan anvendes. Vælg hellere en skrifttype, der er lidt for stor, da der er også vil være brugere, der læser din side på mobilen. En passende afstand er også vigtigt – helst 140 % eller 150 % .
Tænk også på kontrasten imellem elementerne. En stor rubrik skal virkelig være stor og fed tekst virkelig fed. Stærke kontraster gør siden interessant og skaber samtidig en fin oversigt over indholdet.
Anvend rubrikkerne H1 til H3 til at strukturere din hjemmeside.
Farvekoncept
Skab et eget farvekoncept for dit tema. Det kan du fx gøre med Adobe Color. Sørg for ikke at sammenblande konkurrerende farver (fx to meget lyse toner). Rødt på blåt flimrer og er ingen god kombination. Brug hellere komplementære farver, helst to forskellige hvor den ene farve er ”beskidt” og den anden er ”frisk”. Alt indholdet kan skabes i sort og hvidt. Hvis du er usikker på, hvilke farver der passer til hinanden, kan du vælge en grundfarve og arbejde med kontraster.
Billeder
Billeder skal frem for alt vække følelser. Derfor skal de også være i høj kvalitet – hvis ikke kvaliteten er god, er det bedst at udelade billeder. Billederne skal vække sympati hos din læser. Tænk på at hjemmesiden skal afspejle dit værk! Brug en fotograf til dit forfatterportræt og dine produktbilleder. Hvis du bruger billeder fra en billeddatabank, bør du kontrollere, om du har ret til at bruge de udvalgte billeder til dit formål. Brug ikke for mange billeder fra databasen. Billeder af dine bøger eller billeder, som har med emnet i dine bøger at gøre, fungerer bedst.
Vil du forbedre dit pressearbejde?
Så er Anne Zenons gæsteblogindlæg lige noget for dig! Her kommer hun med tips til dit PR-arbejde, så du øger dine chancer for at få omtale i medierne.