Det gode omslag
En stor del af bogsalget foregår online. Dine læsere står ikke nødvendigvis med din bog i hænderne og kan bladre lidt rundt i den og læse bagsideteksten.
Omslaget skal skille sig ud og vække interesse ved første blik. Det skal samtidig på den ene side afspejle genretypiske trends og på den anden side skille sig ud i forhold til lignede titler i søgeresultatet.
Som forfatter bevæger du dig hjemmevant inden for det felt, du skriver om, men det kan være svært at få oversat indholdet til et omslag, der virker i handlen. I denne artikel giver vi dig nogle eksempler fra BoD-grafikernes arbejdsproces.
Når du bestiller et BoD Premium-omslag behøver du kun have en meget vag forestilling om, hvordan dit omslag skal se ud. Det er grafikerens opgave at samle trådene og afspejle bogens indhold på bedste vis. Titlen skal stå tydeligt både i boghandlen og i onlineboghandlen, og læseren skal med det samme få en ide om, hvad bogen handler om.

Fra rå ide til professionelt omslag
Især som debutantforfatter har man tit kun en vag idé om, hvordan bogens forside skal se ud. Hvilken farve der er mest tiltalende og om farven overhovedet passer til de billeder, der skal være på forsiden? Hvilken skrifttype skal vælges, skal den være med eller uden seriffer? Hvad med skriftstørrelsen? Og er der plads nok til tekst på bogryggen?
Forfatteren til bogen ”Et møde med livet fra rummet”, Leif Hansen, har fundet sin egen vej til at sende BoD-materiale for layout af omslaget: han har selv lavet en for- og en bagside af bogen efter sine egne forestillinger ved at samle de forskellige elementer på et papirark.


Leif tog nogle billeder af collagen, som vi gav videre til grafikeren med de sædvanlige oplysninger om bogen.
På kun nogle få dage designede vores grafiker to coverudkast, som hver især illustrerede indholdet og som begge gav forfatterens forestillinger et professionelt udtryk.


Enkel sort-hvid kopi som forlæg
Marianne Overby, forfatteren til den populære håndarbejdsbog ”Nålebinding”, har valgt en anden vej end at sende digitalt materiale for layout af omslaget: hun har sendt os et billede med en enkel, lille sort-hvid-kopi, som viser en knudet snor, som hun gerne ville have på bogens forside.



De to forslag er ofte meget forskellige – for det er efter BoDs mening vigtigt, at imødekomme forfatterens ønsker, men også at tilbyde et alternativt udkast set med nye øjne. ”Det er to rigtig gode udkast, de er gode hver for sig!” siger Marianne Overby om sine to omslagsudkast. Hun besluttede sig i sidste ende for det udkast, som var lidt mere enkelt og ikke så legende.
Der var nogle små ting, som Marianne gerne ville have ændret på forsiden af det oprindelige udkast, og det er gængs procedure, at coverudkastet tilpasses sådan, at forfatteren er fuldt ud tilfreds med resultatet. Man kan også få lavet et helt nyt udkast, hvis man ikke skulle være tilfreds med nogle af de to udkast, eller at få lavet en blanding af de to omslagsvarianter, som grafikeren har lavet.
På den måde får man en fleksibel løsning, hvor BoD-grafikeren samler trådene i forhold bogens indhold, forfatterens ideer og bogmarkedets krav til et reklamevirksomt omslag.
