Erobr boghandlen med de nyeste trends
Kun en brøkdel af de manuskripter, som lander hos forlagene, finder vej til boghandlernes hylder. Et afslag betyder ikke nødvendigvis, at det pågældende manuskript ikke har potentiale. I mange tilfælde passer temaet bare ikke til forlagets profil, eller det vurderes, at målgruppen er svær at afgrænse eller ikke er tilstrækkelig bred. Derudover har forlagene også typisk planlagt deres udgivelser langt ud i fremtiden. Så meget desto bedre, at man som selvudgiver kan udgive sin bog når som helst. Og jo mere aktuelt eller individuelt bogens tema er, desto større potentiale og desto færre konkurrerende titler.
Stadig flere boghandlere satser på smalle udgivelser. Ikke mindst fordi nichetemaerne ofte viser sig at blive morgendagens trends. Og boghandlerne er altid på udkig efter titler, som ikke er mainstream, som gør det muligt at tilbyde kunderne en merværdi og afgrænse sig fra konkurrenterne. Efterspørgslen på regionale forfattere og emner er ligeledes høj i den stationære boghandel. Ovenstående giver alt sammen forfatterne en ideel mulighed for at være først med de nyeste trends.


Allerede når du påbegynder dit bogprojekt, bør du overveje, hvilket formål din bog skal tjene, og hvilke behov dine læsere måtte have. Råder læserne fx allerede over en vis viden på det pågældende område, eller beskæftiger de sig med emnet for første gang? Du vil have nemmere ved at finde og holde fokus og vælge den rette tone, når du har en bestemt gruppe læsere i tankerne. Jo meres passende tonen og indholdet er, desto større er chancerne for, at du kan overbevise læserne og fastholde deres interesse på længere sigt.
Nå læserne med målrettede søgeord
Før en bog bliver læst, skal potentielle læsere naturligvis i første omgang blive opmærksomme på den. Men hvordan gør du det som selvudgiver nemmere for læserne at finde din bog? Et vigtigt udgangspunkt er en præcis genre-/emneinddeling. Ved at benytte omhyggeligt udvalgte søgeord i hhv. bogtitlen, bagsideteksten og katalogdataene gør du det betydeligt nemmere at finde din titel.
Sæt dig i læsernes sted: hvilke grundlæggende informationer eller emner kunne de tænkes at søge på? Hvilke søgebegreber ville de benytte i søgemaskiner eller i boghandlen – også når de endnu ikke leder bevidst efter en konkret bog? Fang netop disse potentielle læsere med de passende søgeord.
Jo færre resultater søgeordene kaster af sig, altså jo mere individuelle de er, desto større er chancerne for at din titel optræder blandt resultaterne på de første sider.
Læsere, der interesserer sig for pilefletteknikken rangleflet, benytter formentlig søgeordet ”rangleflet“ – muligvis kombineret med ordet ”pileflet“ – når de foretager en bogsøgning. Disse begreber bør derfor forekomme i bogens kataloginformationer – enten direkte i titlen, i undertitlen eller som et af søgeordene.


Dig som ekspert og selvudgiver
Har du lyst til at dele dine erfaringer på et konkret område med andre? Med selvudgivelse har du mulighed for at nå interesserede med din viden. Find dit nichetema og spring ud som ekspert og forfatter! Påbegynd dit bogprojekt allerede i dag!