På sporet af en krimisucces

Gittemie Eriksen er bestseller krimiforfatter med næsten 20.000 solgte bøger siden debuten i 2012 med krimien Bedraget. Hun har desuden flair for markedsføring. Læs her…

18.08.2015 · Lisbeth Jensen Forfattere

Hvordan kan det være, at du har valgt at skrive inden for krimigenren? Ligger der en samlet idé bag dine bøger?

Jeg skriver krimier, fordi jeg synes genren giver så mange muligheder. I opklaringen af en forbrydelse som mord kommer alle kortene på bordet. Det giver mulighed for at fortælle nogle interessante historier og tegne nogle tydelige og ofte også anderledes personer. I den første krimi, Bedraget, var det vigtigt for mig, at det ikke blev alt for voldeligt. Jeg synes, der var (og måske stadig er) en tendens til, at krimier skulle være mere og mere voldelige. Det mener jeg ikke nødvendigvis en krimi behøver at være i Danmark. Mine krimier foregår på Lolland-Falster, fordi jeg synes området egner sig godt til at få sin egen krimiserie. Jeg synes ikke alle krimier behøver foregå i København eller Aarhus.

Hvor lang tid gik der fra idéen til den færdige bog blev udgivet?

Med Bedraget gik der mange år. Jeg fik idéen til plottet allerede mens jeg læste medicin, og det var først år senere, da jeg blev sygemeldt fra mit job, jeg begyndte at skrive den. Med den seneste er det 9-10 måneder. Det der tager længst tid er redigeringsfasen. Jeg skriver normalt en bog på 3 måneder.
Hvornår begyndte du at gøre dig tanker om at markedsføre din bog? Allerede imens den opstod eller først, da bogen var færdig?
Den første tænkte jeg ikke over, før den var udgivet, men man bliver jo klogere. Nu begynder jeg at markedsføre allerede, mens jeg researcher til en bog. Jo før desto bedre.

Hvornår begyndte du at gøre dig tanker om at markedsføre din bog? Allerede imens den opstod eller først, da bogen var færdig?

Den første tænkte jeg ikke over, før den var udgivet, men man bliver jo klogere. Nu begynder jeg at markedsføre allerede, mens jeg researcher til en bog. Jo før desto bedre.

Hvordan planlægger man markedsføringen af en bog? Findes der en slags trylleformular eller sker det meste af det tilfældigt?

Jeg tænker meget over at involvere mine læsere i hele processen. Lader dem få indblik i tilblivelsen og skriveprocessen. Stiller dem spørgsmål undervejs og beder dem om at hjælpe mig med ideer og locations. Det foregår primært via facebook, fordi det er her de fleste af mine læsere er. Så sender jeg selvfølgelig pressemeddelser og anmeldereksemplarer ud, når bogen er klar. Desuden gælder det om at være tilgængelig for pressen, når og hvis den henvender sig. Det nytter ikke at bede dem om at ringe på torsdag, så finder de bare en anden historie.

Bild

Forfatteren

Gittemie Eriksen er har siden sin barndom på Nordfalster haft en drøm om at blive forfatter. Men inden det kom dertil, var hun både en tur omkring Panum Instituttet for at læse medicin samt Landbohøjskolen, hvor hun tog en kandidatgrad i Human ernæring. Hun har desuden arbejdet som selvstændig sundheds- og ernæringskonsulent, projektleder for erhvervslivet og højre hånd for flere sundhedschefer. Det blev en sygemelding, der fik hende til at erkende, at hun måtte tage sin barndomsdrøm om at blive forfatter alvorligt.

Læs mere på forfatterens hjemmeside

og på Facebook

Kan du nævne noget specielt eller særligt inden for markedsføringen af din bog, du ikke kommer til at glemme? Hvilke positive feedbacks kan du huske i denne sammenhæng?

Jeg har bl.a. været i TV2øst. Det var en sjov oplevelse. Jeg tror det samlede klip, der blev vist i TV var på 3-4 min, men det tog over 2 timer at filme det. Sammen med journalisten var jeg rundt på nogle af de locations, jeg havde brugt i min bog, og jeg skulle fortælle om, hvordan jeg havde fået idéerne. Alle klip blev filmet fra tre eller fire forskellige vinkler og jeg skulle sige det samme hver gang. Det var ikke helt nemt, når det ikke var nedskrevne replikker. Jeg kunne ikke altid huske, hvad jeg allerede havde sagt. Men det var rigtig sjovt og jeg fik stor ros af journalisten for min tålmodighed. Flere har efterfølgende fortalt, at de så mig i TV eller skrevet til mig.

Hvilke tips eller råd om udgivelse og markedsføring vil du give andre forfattere?

Kom i gang! Jo før jo bedre. Vær ikke bange for at begå fejl. Det er bedre at komme i gang og så begå nogle fejl undervejs end at blive ved med at vente, fordi man tror alle detaljer skal være på plads først. Tag det skridt for skridt og lær undervejs.