Bagsidetekst: 8 tips til din vigtigste salgstekst

Få styr på, hvordan du skriver en skarp og professionel bagsidetekst, der fanger læserens opmærksomhed.

En bagsidetekst (også kaldet blurb) forekommer ikke kun på den fysiske bog, men bliver ofte også brugt som en generel beskrivelse og appetitvækker til bogen online. Sammen med bogens omslag er bagsideteksten din bogs visitkort, da den giver information om bogens indhold og genre og er afgørende for læseres beslutning om at købe bogen.

Bagsideteksten er en kort beskrivelse, der på bedste vis afspejler bogens indhold, genre og stil. Ikke at forveksle med et resumé, der ville afsløre for meget, men mere en slags reklametekst, der har ét overordnet formål: at vække dine potentielle læseres interesse – på få sekunder. Din bagsidetekst skal derfor både være informativ og vække nysgerrighed for din historie.

Selvsamme tekst bruges ofte som en del af bogens metadata i forbindelse med katalogiseringen, så beskrivelsen af bogen kan læses i forbindelse med et online-køb. Netop denne tekst er afgørende for købsbeslutningen, så den skal sidde lige i skabet!

8 tips til din bogs bagsidetekst

1. Indled bagsideteksten godt
2. Show don´t tell
3. Sørg for den rette stemning
4. Vælg det rigtige fortællerperspektiv
5. Lav en læsevenlig bagsidetekst
6. Skab ikke falske forventninger
7. Gør din blurb kort og præcis
8. Glem ikke korrekturlæsning!

Punkterne uddybes i blogartiklen.

Selvom bagsideteksten er en kort tekst – især set i forhold til, at du lige har skrevet en hel bog – kan det være svært at komme i gang. Måske skal du først have afklaret nogle grundlæggende spørgsmål: Hvad er den bedste måde at strukturere bagsideteksten på? Hvordan kan jeg skrive en professionel blurb? Hvor lang skal den være?

Lad os starte med den overordnede struktur. Bagsideteksten kan deles op i tre afsnit:

Begyndelsen på din bagsidetekst er super vigtig, så du inden for første sætning vinder læserens opmærksomhed. Start derfor med en pitch eller undertitel, som introducerer læseren til historien. Det kan fx være et citat som i eksemplerne her:

»Jeg kan ikke huske, om det er bragene eller skrigene, der kommer først.« (Stinemaria Mollie Jensen – En dag ad gangen).

» “Men fortæl mig … fortæl mig, at du vil det her.” Han hvilede sin pande mod min, mens han sagde resten. “At du stoler på mig, bare lidt mere i dag, end du gjorde i sidste uge. Fortæl mig, at vi er på rette vej.”« (Sammenstød – Sarah Vium).

Til den midterste del af bagsideteksten er 1-2 afsnit ofte nok til at få dine læsere til at føle konflikten og stemningen. Prøv at sætte en følelse i gang og gør læseren nysgerrig:

»Hun forventede gode drinks og høj musik. Hvad hun ikke havde forventet var at lande i skødet på en høj, bredskuldret bjørn af en mand, som fuldstændig slår benene væk under hende.« (Sammenstød – Sarah Vium).

»Med en stemme, der veksler mellem rå sårbarhed og ukueligt mod, udfoldes temaer som tab, håb og forvandling. Samlingen minder os om, at selv i de mørkeste øjeblikke kan vi finde styrken til at rejse os igen og skabe skønhed ud af kaos.« (Når Stormene Raser – Mette Marie Moff Andersen).

Senest den sidste sætning i din blurb skal gøre læserne så nysgerrige, at de ikke kan vente med at åbne bogen og læse en smagsprøve. Du kan afslutte din bagsidetekst på flere måder – for eksempel med et åbent spørgsmål, ved at fremhæve konfliktens kerne eller ved at opsummere bogens genre eller tema. Her er nogle eksempler:

»Er han det sidste menneske efterladt i live, eller har andre formået at overleve i denne dystopiske verden? Og kan han blive ved med at holde sig i live, når noget ligger på lur i mørket?« (Neurodivergens – Maja Nór Salómon Nielsen).

»Men Katrine er stadig hjemsøgt af sin smertefulde fortid. Spørgsmålet er, om Sebastian kan få hende til at tro på kærligheden igen?« (Sammenstød – Sarah Vium).

»Bogen fungerer som et stærkt opråb til både beslutningstagere, fagpersoner og adoptivforældre. Adoption er ikke kun en løsning for barnløse, men en livsforandrende begivenhed, der kræver langt større opmærksomhed på barnets rettigheder, følelser og behov for forbindelse til sit ophav.« (Børn til salg – Marie Broberg).

De første sekunder er afgørende. Hvis bogens omslag har fået dine potentielle læsere til at rette blikket mod den, er det nu bagsideteksten der skal overbevise: Den første sætning skal fange læseren og skildre genren, og den sidste sætning skal sikre, at læserne får lyst til at købe bogen, fordi de gerne vil vide mere. Nøgleord som »håbløst romantisk« eller »forelsket« er de første indikatorer på, at der er tale om en kærlighedsroman. Uanset om det er nævnt mellem linjerne eller direkte – genren skal altid fremgå tydeligt af bagsideteksten og matche bogens indhold.

Bagsideteksten skal afspejle atmosfæren i din bog og give læserne en fornemmelse af, hvilken slags bog det er, og hvad de kan forvente. Derfor er det vigtigt, at du bruger korte sætninger og korte ord, der vækker associationer. Det er faktisk endnu vigtigere i bagsideteksten end i selve bogen. Så i stedet for at skrive, at det er en spændende roman, så vis det i stedet med gode citater og åbne spørgsmål, der skaber nysgerrighed.

En uopklaret forbrydelse, uhyggelige personer, svedige håndflader: Lad dine læsere vide, hvilken stemning de kan forvente, når de læser din bog. Du kan også afslutte din blurb med et spørgsmål for at skabe yderligere spænding (se eksempler ovenfor).

Uanset bogens reelle fortællerperspektiv og tidspunkt for bogens handling er bagsidetekster som regel skrevet i tredje person og nutid. Dette eksterne perspektiv giver bogbeskrivelsen objektivitet og øger til en vis grad troværdigheden.

Selv om vi indtil videre kun har været inde på indholdet i en blurb, er det vigtigt også at have fokus på det visuelle udseende: Læsbarheden er (næsten) lige så vigtig som indholdet i bagsideteksten. Afhængigt af skrifttype, bogformat og design anbefales normalt en skriftstørrelse på mellem 8 og 12 pt. Sørg derfor for, at der er tilstrækkelig linjeafstand, og gør gerne brug af afsnit eller underoverskrifter til at strukturere indholdet og bryde det visuelle udtryk.

Bagsideteksten skal vække læsernes nysgerrighed og i sidste ende motivere dem til at købe din bog, men pas på ikke at skabe falske forventninger, og hold dig altid til sandheden. En god måde at gøre det på er at teste din blurb på læsere, der ikke kender plottet eller emnet i din bog. På den måde kan du finde ud af, hvilke forventninger til bogen din bagsidetekst skaber i forhold til selve indholdet.

Undtagelsen bekræfter reglen, men længden på en blurb bør være omkring 400-750 tegn (svarende til max. 150 ord). Det giver dig plads nok til at introducere dine hovedpersoner, præsentere plottet eller temaet, så læseren får et godt indtryk af bogen.

En fejlfri bagsidetekst er alfa og omega. Sørg for at få din tekst korrekturlæst af en tredjepart – dette tip gælder selvfølgelig også for hele dit manuskript. Få feedback fra testlæsere og brug en korrekturlæser til at løfte din tekst til et professionelt niveau.

Skriv et svar

*Obligatorisk felt